Lederudviklingsmetoder – har de en effekt?

Forfattere

  • Thomas Frank Ankerhus A/S

Resumé

Der ofres mange penge og ressourcer på forskellige forbedringsværktøjer og -tiltag. Det gør sig gældende på både organisatorisk og individuelt niveau. I den offentlige sektor er der specielt efter trepartsaftalerne sat øget fokus på leder- og ledelsesudvikling. Offentlige ledere skal tilbydes lederuddannelse på master- og diplomniveau, de skal tilbydes lederevalueringer og generelt kompetenceudvikles. I arbejdet med lederudvikling er der i den offentlige som den private sektor en række metoder, som går igen. Men vores viden om disse metoders effekter på ledernes adfærd og opgaveløsning er forsvindende lille. Denne artikel undersøger effekten af at arbejde med lederevalueringer, coaching, selvrefleksion, dialog med kolleger samt kurser gennem en komparativ undersøgelse af danske og hollandske topembedsmænd. Artiklen understreger, at vi har behov for flere undersøgelser, der kritisk evaluerer metodernes effekt – eller mangel på samme.

Downloads

Nummer

Sektion

Artikler