Ledelse af små vidensvirksomheder i dynamiske omgivelser

Forfattere

  • Peter Holdt Christensen Copenhagen Business School

Resumé

Små multimediavirksomheder i Danmark er karakteriseret ved, at de for det første ikke er forskningsintensive, men derimod anvendelsesorienterede. For det andet – hvilket er en konsekvens af fokuseringen på anvendelse – bruges tiden i virksomhederne næsten udelukkende i forbindelse med kundeprojekter, og for det tredje ændres mulighederne i branchen konstant, hvilket forudsætter at virksomhederne tilsvarende – for at kunne fastholde konkurrenceevnen – i en eller anden grad adopterer og tilpasser sig de nye muligheder. Virksomhederne har dog ikke den nødvendige økonomiske fleksibilitet til i perioder – uafhængig af konkrete projekter – udelukkende at fokusere på skabelse af viden. At tilegne sig viden om eksempelvis de nye teknologiske muligheder koster tid, hvilket isoleret set – og på kort sigt - medfører et fald i omsætningen. Artiklen argumenterer dog for, at et – på kort sigt – fald i omsætningen må accepteres til fordel for en – både på kort og lang sigt – tilegnelse af ny viden. Generering af profit og viden bør balanceres, så virksomheden både opnår profit og skabelse af viden. Denne balancegang motiverer derudover også en af virksomhedens vigtigste ressourcer, nemlig den engagerede og nysgerrige medarbejder. Baseret på en række interview i danske multimediavirksomheder analyserer artiklen udfordringerne for ledelse af små vidensvirksomheder i dynamiske omgivelser.

Downloads

Publiceret

2005-09-13

Nummer

Sektion

Artikler