Små, globalt orienterede virksomheders internationalisering og kompetencer

  • Tage Koed Madsen
  • Erik Rasmussen
  • Per Servais

Resumé

De seneste år er forskere i stadigt flere lande stødt på virksomheder, der er født internationale. Det står i kontrast til det, man traditionelt har iagttaget, nemlig at virksomheder starter med at opbygge en base på hjemmemarkedet, og først derefter langsomt bevæger sig ud på eksportmarkederne. Der har først været tale om de nærmeste markeder geografisk set, og dernæst længere og længere ud. Denne langsomme udvikling har også voeret kendetegnende for udviklingen med hensyn til produkter og med hensyn til måden man kontaktede de internationale markeder på: Først gennem mellemhandlere, senere direkte kontakt og til sidst produktion i udlandet. Den traditionelle langsomme og gradvise internationalisering via nærmarkederne er nu ofte afløst af en situation, hvor virksomheden på et meget internationalt marked så at sige fødes med et mere eller mindre globalt sigte. Denne type virksomheder, der i udgangssituationen er helt små og ofte forbliver relativt små, kaldes ofte for Born Globals, og de har været i fokus i en større undersøgelse ved Institut for Afsoetningsøkonomi, Syddansk Universitet/Odense Universitet. Tidligere artikler i Ledelse & Erhvervsøkonomi (Hansen et al, 1989; Madsen og Strandskov, 1994; Sylvest og Lindholm, 1997) har beskrevet internationaliseringsmønstre i forskellige typer af virksomheder. Denne artikel givermed baggrund i en omfattende empirisk forskningen karakteristik af Born Globals og diskutererimplikationerne for sådanne mindre virksomhedersledelse, organisation og kompetenceudvikling.
Publiceret
2005-09-13
Sektion
Artikler