Integreret relations- og teknologiledelse: en ledelsesmæssig udfordring også i mellemstore virksomheder

Forfattere

  • John Kjeldsen

Resumé

Ledelsen i danske virksomheder står overfor to store spørgsmål af voksende betydning for virksomhedens fremtidige muligheder. For det første skal man tage stilling til, i hvilken grad virksomheden skal og kan indgå i samarbejdsrelationer med andre virksomheder i de globale forsyningskæder eller netværk. For det andet skal man beslutte, hvorledes en voksende strøm af nye informationsteknologiske muligheder i forbindelse med udveksling af informationer ved indkøb, produktion, produktudvikling, logistik og markedskontakt skal indgå i virksomhedens strategiske udvikling. Ikke nok med at man skal tage stilling til disse to strategiske spørgsmål, men ledelsen er også tvunget til at samtænke dem, således at nye IT-muligheder tænkes ind i virksomhedens interne forretningsprocesser samt ind i strategier for udvikling af virksomhedens eksterne relationer. Dette kræver et integreret syn på virksomhedens intra- og interorganisatoriske relationer understøttet af de teknologiske muligheder. Problemstillingen er specielt vigtig for mellemstore virksomheder. Deres levevilkår og muligheder ændres med stigende hast som følge af de strukturelle ændringer i de globale forsyningskæder og en fortsat accelerende teknologisk udvikling. I denne artikel beskrives og analyseres denne praktiske problemstilling. Analysen foretages ved at inddrage nyere teori inden for relationskøb, relationsmarkedsføring og teknologiledelse, og der peges på behovet for at der i samspillet mellem teori og praksis udvikles begreber og teorier, som kan indgå i beslutninger vedrørende integreret relationsledelse.

Downloads

Publiceret

2005-09-13

Nummer

Sektion

Artikler