Integreret relations- og teknologiledelse: en ledelsesmæssig udfordring også i mellemstore virksomheder
Forfattere
John Kjeldsen
Resumé
Ledelsen i danske virksomheder står overfor to store spørgsmål af voksende betydning for virksomhedens
fremtidige muligheder. For det første skal man tage stilling til, i hvilken grad virksomheden skal og kan indgå i samarbejdsrelationer med andre virksomheder i de globale forsyningskæder eller netværk. For det andet skal man beslutte, hvorledes en voksende strøm af nye informationsteknologiske muligheder i forbindelse med udveksling af informationer ved indkøb, produktion, produktudvikling, logistik og markedskontakt skal indgå i virksomhedens strategiske udvikling. Ikke nok med at man skal tage stilling til disse to strategiske spørgsmål,
men ledelsen er også tvunget til at samtænke
dem, således at nye IT-muligheder tænkes
ind i virksomhedens interne forretningsprocesser
samt ind i strategier for udvikling af virksomhedens
eksterne relationer. Dette kræver et integreret syn på virksomhedens intra- og interorganisatoriske
relationer understøttet af de teknologiske muligheder. Problemstillingen er specielt vigtig for mellemstore
virksomheder. Deres levevilkår og muligheder ændres med stigende hast som følge af de strukturelle ændringer i de globale forsyningskæder og en fortsat accelerende teknologisk udvikling.
I denne artikel beskrives og analyseres denne
praktiske problemstilling. Analysen foretages
ved at inddrage nyere teori inden for relationskøb, relationsmarkedsføring og teknologiledelse,
og der peges på behovet for at der i samspillet
mellem teori og praksis udvikles begreber
og teorier, som kan indgå i beslutninger vedrørende
integreret relationsledelse.