Corporate ventures kamp om politisk opbakning og legitemitet i nedgangsperioder

Forfattere

  • Majbritt Rostgaard Evald Syddansk Universitet

Nøgleord:

Corporate ventures, innovationsledelse

Resumé

Ledere, der arbejder med corporate venturing (CV), dvs. etablerer nye forretningsområder inden for en eksisterende virksomhed ved, at det kan være en svær proces at få en højteknologi, der bærer på et kommercielt potentiale, omsat på et marked. Der er flere ting, som kan hæmme kommercialiseringsprocessen selv i opgangsperioder. Den teknologiske udviklingsproces kan drille, markedspotentialet kan pludseligt ændre sig, og organisatoriske problemer kan synes uoverstigelige. Men alligevel er det en udbredt forestilling at corporate ventures bevarer et primært fokus på markedet igennem deres udvikling, selv i nedgangsperioder. Denne artikel viser, at et sådant fokus må vige pladsen for et andet behov – behovet for at sikre sig politisk opbakning og legitimitet fra modervirksomhedens side, specielt i nedgangsperioder. Dette behov eksisterer, uanset hvor tæt tilknyttet de enkelte corporate ventures er modervirksomhedens prioriterede kernekompetencer. Fire højteknologiske ventures udvikling inden for NKT-koncernen er blevet fulgt over en toårig periode og vil i denne artikel illustrere ovenstående problemstilling.

Forfatterbiografi

Majbritt Rostgaard Evald, Syddansk Universitet

cand.scient.adm. ph.d., adjunkt Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse

Downloads

Publiceret

2006-10-18

Nummer

Sektion

Artikler