Internettets betydning og konsekvenser for for små og mellemstore danske virksomheders internationalisering

Forfattere

  • Svend Hollensen Syddansk Universitet
  • Niels N. Grünbaum Syddansk Universitet

Nøgleord:

Internationalisering, Internethandel, International Handel, E-handel

Resumé

Formålet med den afrapporterede undersøgelse i denne artikel er dels at belyse hvilke karakteristika der gør sig gældende for virksomheder, der anvender internettet til gennemførsel af deres internationaliseringsaktiviteter, og dels at undersøge, om en anvendelse af internettet afspejler sig på profitabiliteten. Mere konkret udvikles der fire antagelse, som efterfølgende undersøges. Resultaterne viser, at der en sammenhæng mellem brug af internettet og virksomhedens økonomiske resultat. Det anbefales, at virksomheder bør arbejde aktivt med internettet på tværs af grænser og samarbejdspartnere. Specielt for de virksomheder, der tilbyder digitaliserede produkter og services, er det vigtigt internationalt at kunne tilbyde attraktive internetsalgsløsninger, der kan fastholde de potentielle kunder igennem on-line købsprocessen.

Forfatterbiografier

Svend Hollensen, Syddansk Universitet

ph.d., lektor MCI – Den Samfundsvidenskabelige Sektion Syddansk Universitet

Niels N. Grünbaum, Syddansk Universitet

cand.merc., ph.d., adjunkt MCI – Den Samfundsvidenskabelige Sektion Syddansk Universitet

Downloads

Publiceret

2006-10-18

Nummer

Sektion

Artikler