Internettets betydning og konsekvenser for for små og mellemstore danske virksomheders internationalisering
Forfattere
Svend Hollensen
Syddansk Universitet
Niels N. Grünbaum
Syddansk Universitet
Nøgleord:
Internationalisering, Internethandel, International Handel, E-handel
Resumé
Formålet med den afrapporterede undersøgelse i denne artikel er dels at belyse hvilke karakteristika der gør sig gældende for virksomheder, der anvender internettet til gennemførsel af deres internationaliseringsaktiviteter, og dels at undersøge, om en anvendelse af internettet afspejler sig på profitabiliteten. Mere konkret udvikles der fire antagelse, som efterfølgende undersøges. Resultaterne viser, at der en sammenhæng mellem brug af internettet og virksomhedens økonomiske resultat. Det anbefales, at virksomheder bør arbejde aktivt med internettet på tværs af grænser og samarbejdspartnere. Specielt for de virksomheder, der tilbyder digitaliserede produkter og services, er det vigtigt internationalt at kunne tilbyde attraktive internetsalgsløsninger, der kan fastholde de potentielle kunder igennem on-line købsprocessen.
Forfatterbiografier
Svend Hollensen, Syddansk Universitet
ph.d., lektor
MCI – Den Samfundsvidenskabelige Sektion
Syddansk Universitet
Niels N. Grünbaum, Syddansk Universitet
cand.merc., ph.d., adjunkt
MCI – Den Samfundsvidenskabelige Sektion
Syddansk Universitet