Internet og detailhandel: Et strukturperspektiv

Authors

  • Hans Engstrøm
  • Torben Hansen
  • Hans Stubbe Solgaard

Abstract

”71.000 new net users every day” (Levins, 1997), ”Web-based business are booming” (Powell, 1998), ”Interactive retailing is a real threat to traditional retailers and a real opportunity for progressive ones” (Chain Store Age, 1997), ”Electronic markets will soon become ubiquitous” (Maes, 1999). Dette er blot nogle af de mange, og ofte bastante, synspunkter som af debattører, forskere og andre er blevet knyttet til handel på internettet – eller E-commerce, som synes at være den bredt accepterede internationale betegnelse for den kommercielle kommunikation, transaktion og distribution, som finder sted via, eller med udgangspunkt i, internettet. I det følgende anvendes betegnelsen ”internethandel”. I dette papir vil vi navnlig søge at belyse teoretiske implikationer og fremtidsperspektiver for internethandel med udgangspunkt i detailhandel. Detailhandel omfatter de aktiviteter, bredt forstået som penge-, informations-, vare og tjenestestrømme, der er forbundet med markedsføring og salg af varer og tjenester til den endelige konsument (forbrugeren). Formålet med papiret er tredelt: Etablering af en teoretisk ramme til studium af internethandel, på grundlag af specificerede forudsætninger og etableret teori at deducere nogle sandsynlige konsekvenser af internethandel og på denne baggrund at opstille nogle relevante forskningsspørgsmål.

Downloads

Published

2005-09-14

Issue

Section

Artikler