Hvilke ledelsesmæssige evner kan fremme skabelse af Capacity Building i organisationer?
DOI:
https://doi.org/10.22439/sis.v37i4.6693Nøgleord:
Capacity Building, Ledelse, Sundhedsvæsen, Hospitalsledelse, Afdelingsledelse, Organisatorisk læring, Selv-lederskab, Organisatorisk lederskabResumé
Artiklen præsenterer et bud på, hvordan ledelse af Capacity Building kan skabes i praksis i etablerede organisationer. Først udarbejdes en syntese af eksisterende litteratur om ledelse af Capacity Building. Herefter undersøges et casestudie af projekt ’Sikkert Patienflow’ i sundhedsvæsenet, hvor casen anvendes til at udfolde, nuancere og tilskrive ny viden til litteraturen. Undersøgelsesspørgsmålet der besvares er ’Hvilke ledelsesmæssige evner kan fremme skabelse af Capacity Building i organisationer?’. Som en del af besvarelsen på spørgsmålet udvikles en teoretisk model (Figur 2) som illustrerer sammenhænge mellem det organisatoriske lederskab og det selv-lederskab, der skal være til stede i styringskæden på forskellige niveauer for at skabe de forandringer, der ønskes.
Referencer
Anderson, R. & Adams, R. (2019). “Scaling Leadership: Building Organizational Capability and Capacity to Create Outcomes That Matter Most”. John Wiley & Sons, Incorporated
Anand, A. & Brix, J. (2022).” The learning organization and organizational learning in the public sector: A review and research agenda”. Under udgivelse: https://doi.org/10.1108/TLO-05-2021-0061
Brix, J. (2020) Building capacity for sustainable innovation: A field study of the transition from exploitation to exploration and back again. Journal of Cleaner Production, Vol 268, pp.1-12. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.122381
Brix, J. (2021). “Strategisk innovationsledelse: Om balancen mellem drift og udvikling i offentlige og private organisationer”. Hans Reitzels Forlag
Colquitt, J. A., & Zapata-Phelan, C. P. (2007). “Trends in theory building and theory testing: A five-decade study of the Academy of Management Journal.” Academy of management journal, 50(6), 1281-1303. https://doi.org/10.5465/amj.2007.28165855
Conexus. (2017). “Evaluering af implementering af Sikkert Patientflow – 1. afrapportering”, www.sum.dk.
Conexus. (2018). ”Evaluering af implementering af Sikkert Patientflow – 2. afrapportering”, www.sum.dk.
Conexus. (2019). ”Evaluering af implementeringen af Sikkert Patientflow, 3. afrapportering”, www.sum.dk.
Cousins, J.B., Goh, S.C., Elliott, C.J. & Bourgeosi, I. (2014). “Framing the capacity to do and use evaluation”. Organizational Capacity to Do and Use Evaluation. New Directions for Evaluation 141, pp. 7-23. https://doi.org/10.1002/ev.20076
Dansk Selskab for Patientsikkerhed. (2013). ” Sikkert Patientflow, projektbeskrivelse, Dansk Selskab for Patientsikkerhed, Hvidovre.
Dansk Selskab for Patientsikkerhed. (2015). "Sikkert Patientflow. Erfaringer fra et forbedringsprojekt". Dansk Selskab for Patientsikkerhed, Hvidovre.
Davis, E., Corr, L., Gilson, K. M., Ting, C., Ummer-Christian, R., Cook, K., & Sims, M. (2015). Organisational capacity building: Readiness for change in Australian child care. Australasian Journal of Early Childhood, Vol. 40 No.1, 47-53. https://doi.org/10.1177/183693911504000107
Davy, S.G & Ågård, D. (2017). "Relationskapacitet som forudsætning for Capacity Building". i H.K. Krogstrup (Red.): "Samskabelse og Capacity Building i den offentlige sektor". Hans Reitzels Forlag
Degn, L. & Thomassen, A.O. (2017). "Capacity Building, Organisatorisk Læring og Den Lærende Organisation". i H.K. Krogstrup (Red.): "Samskabelse og Capacity Building i den offentlige sektor". Hans Reitzels Forlag
Eisenhardt, K.M. (1989), “Building Theories from Case Study Research”. Academy of Management, Vol. 14 No.4, pp 532-550. https://doi.org/10.5465/amr.1989.4308385
Elo, S. & Kyngäs, H. (2008).” The qualitative content analysis process”, Journal of Advanced Nursing, Vol. 62 No.1, pp. 107-115. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2007.04569.x
Farazmand, A. (2004). “Innovation in Strategic Human Resource management: Building Capacity in the Age of Globalization. Public Organizational Review: A Global Journal, Vol. 4, 3-24. https://doi.org/10.1023/B:PORJ.0000015649.54219.b7
Fletcher, A.J. (2017), “Applying critical realism in qualitative research: methodology meets method”, International Journal of Social Research Methodology, Vol. 20 No. 2, pp. 181-194. https://doi.org/10.1080/13645579.2016.1144401
Guerrero, L. K. DeVito, J. A & Hecht, M. L (1990). “Perspectives on Nonverbal Communication Codes, Functions, and Contexts” i Guerrero, L. K. DeVito, J. A & Hecht, M. L (Red): “The Nonverbal Communication Reader”.
Hesse-Biber, S. N., & Johnson, R. B. (Eds.). (2015). The Oxford handbook of multimethod and mixed methods research inquiry. Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199933624.001.0001
Huber, G.P. (2004).” The Necessary Nature of Future Firms: Attributes of survivors in a changing world. London: Saga Publications. https://doi.org/10.4135/9781452229799
Jensen, J.B. & Krogstrup, H.K. 2017. "Capacity Building, Organisatorisk Læring og Den Lærende Organisation". i H.K. Krogstrup (Red.): "Samskabelse og Capacity Building i den offentlige sektor". Hans Reitzels Forlag
Jones, M.L. (2001).” Sustainable organizational capacity building: Is organizational learning a key?” The International Journal of Human Resource Management, Vol. 12 No. 1, 91-98. https://doi.org/10.1080/713769590
Ku, H.B. & Yuen-Tsang, A.W.K, (2013), "Capacity Building": i Bevir, M. (Red.) "The Sage Handbook of Governance", SAGE, USA, pp. 469-843. https://doi.org/10.4135/9781446200964.n30
Kringelum, L.B. & Brix, J. (2021), "Critical realism and organizational learning", The Learning Organization, Vol. 28 No. 1, 32-45. https://doi.org/10.1108/TLO-03-2020-0035
Kristiansen, S. & Krogstrup, H.K. (2016), Deltagende Observation: Introduktion Til en Samfundsvidenskabelig Metode, 2. udgave, Hans Reitzels Forlag, København.
Krogstrup, H.K & Mortensen, N.M. (2021) The fifth evaluation wave: Are we ready to co-evaluate. I A.O. Thomassen & J.B. Jensen (Red.) Processual perspectives on the co-production turn in public sector organizations, kapitel 4. s. 59-78. https://doi.org/10.4018/978-1-7998-4975-9.ch004
Kvale, S. & Brinkmann, S. (2015). ”Interview: Det kvalitative forskningsinterview som håndværk”. 3 udgave. Hans Reitzels Forlag
Langley, G.J., Moen, R.D., Nolan, K.M., Nolan, T.W., Normand, C.L. & Provost, L.P. (2009). “The Improvement Guide”. Jossey-Bass
Lennie, J. (2005).” An evaluation capacity-building process for sustainable community IT initiatives: empowering and disempowering impacts. Evaluation, 11(4), pp. 390-414. https://doi.org/10.1177/1356389005059382
Laursen, E. og Thomassen, A.J. (2017). "Capacity Building, Organisatorisk Læring og Den Lærende Organisation". i H.K. Krogstrup (Red.): "Samskabelse og Capacity Building i den offentlige sektor". Hans Reitzels Forlag.
Minister for Sundhed og Forebyggelse (2015). ” National kvalitetsprogram for sundhedsområdet 2015-2018”. 1. udgave. Elektronisk publikation
Potter, C., & Brough, R. (2004). "Systemic capacity building: a hierarchy of needs". Health policy and planning, Vol. 19 No. 5, pp. 336-345. https://doi.org/10.1093/heapol/czh038
Region Midtjylland, (2016). “Sikkert Patientflow, Regionalt Program”, Region Midtjylland
Region Midtjylland, (2019). "Sikkert Patientflow, Regionalt Program", Region Midtjylland
Region Midtjylland, (2020). "Sikkert Patientflow 2020-2023, Regionalt Program", Region Midtjylland
Sundhed og Ældreministeriet, KL og Danske Regioner (2019). ” Nationale Mål For Sundhedsvæsenet”. 1. udgave Elektronisk publikation
Stringer, P. (2013). "Capacity building for School Improvement", Rotterdam: Sense Publishers. https://doi.org/10.1007/978-94-6209-329-4
Van Assen, M.F. (2020). “Empowering leadership and contextual ambidexterity – The mediating role of committed leadership for continuous improvement. European Management Journal, Vol. 38 No. 3, pp. 435-449. https://doi.org/10.1016/j.emj.2019.12.002
Von Heimburg, D., Ness, O. & Storch, J. (2021). “Co-Creation of Public Values: Citizenship, Social Justice, and Well-Being. I: A.O. Thomassen & J.B. Jensen (Red.) Processual Perspectives on the Co-production Turn in Public Sector Organizations. Pennsylvania: IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-7998-4975-9.ch002
Weick, K.E. (1995). Sensemaking in organizations. Saga Publications
Yin. R. (2014). “Case Study Research Design and Methods”. Thousand Oaks, CA: Sage
Örtenblad, A. (2001). “On differences between organizational learning and learning organization”, The Learning Organization, Vol.8 No. 3, pp.125-133. https://doi.org/10.1108/09696470110391211
Zhang, X & Bartol, K.M. (2010).” On difference between organizational learning and learning organization. The Learning Organization, Vol. 8 No. 3, pp. 125-133. https://doi.org/10.1108/09696470110391211
Downloads
Publiceret
Nummer
Sektion
Licens
Forfatteren(ne) giver tilladelse til publicering af artiklen i det aftalte nummer. Forfatteren(ne) bevarer copyright til egne artikler.
SIS’ redaktør har ophavsretten til tidsskriftets design, navn, systematik, særpræg etc. Artikler, der er udgivet i SIS og som er fagligt godkendt af redaktionen til udgivelse, må ikke tilrettes, omredigeres, kopieres eller gengives i uddrag i andre medier uden redaktionens og forfatterens samtykke.
Artikler må ikke offentliggøres af forfatteren(ne) andetsteds uden indhentning af godkendelse fra ansvarshavende redaktør. SIS’ redaktør er dog altid forfatteren(ne) behjælpelig med at udgive artikler i særtryk samt udbrede artiklerne til andre udgivere, men kun efter aftale med forfatteren(ne) og med angivelse af, at artiklen oprindeligt blev publiceret i SIS.