Hvordan kan ledere skabe rammerne for Capacity Building i deres organisationer? Et studie fra sygehusvæsenet
DOI:
https://doi.org/10.22439/sis.v38i5.7010Nøgleord:
Capacity Building, Feedback, Organisatorisk Læring, Sundhedsvæsen, LedelseResumé
Tidligere forskning indikerer på baggrund af et casestudie, at ledere bør fokusere på 10 evner/komponenter for at skabe rammerne for Capacity Building i deres organisationer. Formålet med dette studie er at kvalificere og styrke denne viden ved at foretage en konvergent validering af disse 10 komponenter. Ambitionen er at skabe et mere robust vidensgrundlag om ’ledelse af Capacity Building’, da vi forskningsmæssigt ikke ved meget empirisk om dette fænomen. Dette til trods for hospitalsvæsenet eksempelvis ofte bruger Capacity Building som retorisk konstruktion til at italesætte måder, hvorpå effektive interne processer og gode, sikre patientforløb skabes i praksis. Undersøgelsesspørgsmålet, der besvares er: Hvilke nuancer, tilskrivninger og kritikpunkter identificeres af ledere og medarbejdere, når de præsenteres for de 10 ledelseskomponenter, og hvilke implikationer har dette for tidligere resultater? Valideringen tager afsæt blandt ledere og medarbejdere i hospitalsvæsenet, nærmere i projekt ’Sikkert Patientflow’ i Region Midtjylland, Danmark.
Referencer
Anderson, R. & Adams, R. (2019). “Scaling Leadership: Building Organizational Capability and Capacity to Create Outcomes That Matter Most”. John Wiley & Sons, Incorporated
Antonsen, C. & Brix, J. (2022). “ Hvilke ledelsesmæssige evner kan fremme skabelse af Capacity Building i organisationer? ”, Samfundslederskab i Skandinavien”. Årgang 37, Nummer 4, 2022, pp. 164-196. https://doi.org/10.22439/sis.v37i4.6693
Baker, A., Perreault, D., Reid, A., & Blanchard, C. M. (2013). “Feedback and organizations: Feedback is good, feedback-friendly culture is better”. Canadian Psychology, Vol. 54 No.4, pp. 260-266. https://doi.org/10.1037/a0034691
Bovaird, T., & Loeffler, E. (2012). From engagement to co-production: The contribution of users and communities to outcomes and public value. Voluntas: International Journal of Voluntary and Nonprofit Organizations, 23(4), 1119–1138. https://doi.org/10.1007/s11266-012-9309-6
Brinkmann, S., & Tanggaard, L. (2015).” Kvalitative metoder: En grundbog” Hans Reitzels Forlag.
Brix, J. (2020). “Exploring Knowledge Creation Processes as a Source of Organizational Learning: A Longitudinal Case Study of a Public Innovation Project”; Scandinavian Journal of Management. 33, 2, pp. 113-127. https://doi.org/10.1016/j.scaman.2017.05.001
Brix, J. (2020) Building capacity for sustainable innovation: A field study of the transition from exploitation to exploration and back again. Journal of Cleaner Production, Vol 268, pp.1-12. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.122381
Brix, J. (2021). “Strategisk innovationsledelse: Om balancen mellem drift og udvikling i offentlige og private organisationer”. Hans Reitzels Forlag
Brix, J & Antonsen, C. (2022). ”Hvordan skabes public value i praksis? Om capacity building som ledelsestilgang i offentlige organisationer”. Nordic Journal of Wellbeing and Sustainable Welfare Development, Årgang 1, nr. 1. https://doi.org/10.18261/njwel.1.1.4
Colon, M., & Guérin-Schneider, L. (2015). The reform of New Public Management and the creation of public values: compatible processes? An empirical analysis of public water utilities. International Review of Administrative Sciences, 81(2), pp. 264–281. https://doi.org/10.1177/0020852314568837
Davy, S.G & Ågård, D. (2017). "Relationskapacitet som forudsætning for Capacity Building". i H.K. Krogstrup (Red.): "Samskabelse og Capacity Building i den offentlige sektor". Hans Reitzels Forlag
Degn, L. & Thomassen, A.O. (2017). "Capacity Building, i et organisatorisk perspektiv". i H.K. Krogstrup (Red.): "Samskabelse og Capacity Building i den offentlige sektor". Hans Reitzels Forlag
Denzin, N.K. (1978).” Sociological methods: a sourcebook”. McGraw-Hill
Elo, S. & Kyngäs, H. (2008).” The qualitative content analysis process”, Journal of Advanced Nursing, Vol. 62 No.1, pp. 107-115. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2007.04569.x
Farazmand, A. (2004). “Innovation in Strategic Human Resource management: Building Capacity in the Age of Globalization. Public Organizational Review: A Global Journal, Vol. 4, pp. 3-24. https://doi.org/10.1023/B:PORJ.0000015649.54219.b7
Frederiksen, D. J., & Kringelum, L. B. (2021). Five potentials of critical realism in management and organization studies. Journal of Critical Realism, 20(1), pp.18-38. https://doi.org/10.1080/14767430.2020.1846153
Jensen, J.B. & Krogstrup, H.K. 2017. "Capacity Building i offentlige organisationer". i H.K. Krogstrup (Red.): "Samskabelse og Capacity Building i den offentlige sektor". Hans Reitzels Forlag
Kringelum, L.B. and Brix, J. (2021). "Critical realism and organizational learning". The Learning Organization, Vol. 28 No. 1, pp. 32-45. https://doi.org/10.1108/TLO-03-2020-0035
Krogstrup, H. K. (2016). “Evalueringsmodeller”; Hans Reitzels Forlag.
Krogstrup, H.K & Mortensen, N.M. (2021) The fifth evaluation wave: Are we ready to co-evaluate. I A.O. Thomassen & J.B. Jensen (Red.) Processual perspectives on the co-production turn in public sector organizations, kapitel 4. Pp. 59-78.
Ku, H.B. & Yuen-Tsang, A.W.K, (2013), "Capacity Building": i Bevir, M. (Red.) "The Sage Handbook of Governance", SAGE, USA, pp. 469-843.
Kvale, S. (1997) ”Interview: en introduktion til det kvalitative forskningsinterview”. Hans Reitzels Forlag
London, M., & Smith, J. W. (2002). “Feedback orientation, feedback culture, and the longitudinal performance management process”. Human Resource Management Review, Vol. 12 No. 1, pp. 81–100. https://doi.org/10.1016/S1053-4822(01)00043-2
Justesen, L. N., & Mik-Meyer, N. (2010). ”Kvalitative metoder i organisations- og ledelsesstudier”. Hans Reitzels Forlag.
Rønning, R, Hartley, J, Fuglsang, L & Geuijen, K (2022). ” Valuing Public Innovation, Contributions to Theory and Practice
Van Assen, M.F. (2020). “Empowering leadership and contextual ambidexterity – The mediating role of committed leadership for continuous improvement. European Management Journal, Vol. 38 No. 3, pp. 435-449. https://doi.org/10.1016/j.emj.2019.12.002
Von Heimburg, D. V., Langås, S. V., & Ytterhus, B. (2021). Feeling Valued and Adding Value: A Participatory Action Research Project on Co-creating Practices of Social Inclusion in Kindergartens and Communities. Frontiers in Public Health, 365
Weick, K.E. (1995). Sensemaking in organizations. Saga Publications
Downloads
Publiceret
Nummer
Sektion
Licens
Forfatteren(ne) giver tilladelse til publicering af artiklen i det aftalte nummer. Forfatteren(ne) bevarer copyright til egne artikler.
SIS’ redaktør har ophavsretten til tidsskriftets design, navn, systematik, særpræg etc. Artikler, der er udgivet i SIS og som er fagligt godkendt af redaktionen til udgivelse, må ikke tilrettes, omredigeres, kopieres eller gengives i uddrag i andre medier uden redaktionens og forfatterens samtykke.
Artikler må ikke offentliggøres af forfatteren(ne) andetsteds uden indhentning af godkendelse fra ansvarshavende redaktør. SIS’ redaktør er dog altid forfatteren(ne) behjælpelig med at udgive artikler i særtryk samt udbrede artiklerne til andre udgivere, men kun efter aftale med forfatteren(ne) og med angivelse af, at artiklen oprindeligt blev publiceret i SIS.