Refleksiv ledelse i praksis: Spændinger, muligheder og faldgruber
DOI:
https://doi.org/10.22439/sis.v39i1.7136Nøgleord:
Refleksivitet, Refleksion, Velfærdsledelse, Faglig udvikling, Organisatorisk læringResumé
Denne artikel undersøger, hvordan refleksiv ledelse udfolder sig i praksis, og hvordan offentlige ledere selv anskuer det refleksive i deres ledelsespraksis. Formålet med artiklen er at indkredse, hvordan refleksivt ledelsesarbejde i praksis involverer både spændinger, muligheder og faldgruber. Artiklen baserer sig på et etnografisk feltstudie og henter sin teoretiske inspiration i Luhmanns systemteori. Analysen viser, hvordan lederne betragter refleksiv ledelse som en måde at udvide horisonten af muligheder for ny meningsdannelse, og som en måde at udskyde beslutninger og samtidig fremstå involverende og inddragende. På den baggrund diskuterer artiklen, hvordan refleksivitetsmaskineriet risikerer at løbe løbsk i en ustyrlig kompleksitetsforøgelse, hvor de mange beslutningsalternativer fører til handlingslammelse. Artiklen bidrager med ny indsigt i, hvordan refleksiv ledelse i praksis finder sted i et virvar af forskellige inputs, afbrydelser og forhandlinger snarere end i den idealiserede og polerede form, som ledelseslitteraturen lægger op til.
Referencer
Alvesson, M., Blom, M., & Sveningson, S. (2017). Reflexive Leadership: Organising in an Imperfect World. Sage Publications.
Andersen, N. Å. (2001). Beslutningens ubesluttelighed. I Wp, 3/2001. Department of Management, Politics and Philosophy.
Bergmann, R., Kampmann, N. E., Rander, H., & Raakjær, E. S. (2021). Typologi over refleksiv ledelse - fire perspektiver på et moderne ledelsesimperativ. Lederliv.
Cotter, R. J., & Cullen, J. G. (2012). Reflexive Management Learning: An Integrative Review and a Conceptual Typology. Human Resource Development Review, 11(2), 227-253. https://doi.org/10.1177/1534484312438874
Cunliffe, A. L. (2016a). "On Becoming a Critically Reflexive Practitioner"; Redux: What Does It Mean to Be Reflexive? Journal of Management Education, 40(6), 740-746. https://doi.org/10.1177/1052562916668919
Cunliffe, A. L. (2016b). Republication of "On Becoming a Critically Reflexive Practitioner". Journal of Management Education, 40(6), 747-768. https://doi.org/10.1177/1052562916674465
Cunliffe, A. L., & Jun, J. S. (2005). The need for reflexivity in public administration. Administration and Society, 37(2), 225-242. https://doi.org/10.1177/0095399704273209
Czarniawska, B. (2008). Organizing: How to study it and how to write about it. Qualitative Research in Organizations and Management: An International Journal, 3(1), 4-20. https://doi.org/10.1108/17465640810870364
Frimann, S., Hersted, L., Søbye, A., & Kondrup Bach, S. (2018). Skabelsen af en vidensorganisation. Forskning og Forandring, 01(02), 25-47. https://doi.org/10.23865/fof.v1.1219
Halås, C. T. (2018). Kunnskapsreflektert praksis. Forskning og Forandring, 01(02), 48-68. https://doi.org/10.23865/fof.v1.1230
Hibbert, P., & Cunliffe, A. L. (2015). Responsible Management: Engaging Moral Reflexive Practice Through Threshold Concepts. Journal of Business Ethics, 127(1), 177-188. https://doi.org/10.1007/s10551-013-1993-7
Kneer, G., & Nassehi, A. (1997). Niklas Luhmann: introduktion til teorien om sociale systemer. Hans Reitzel.
Knudsen, M., & Justesen, L. (2017). Problemets anatomi - Fra ledelsesproblem til vidensproblem. Public Governance Research, 3, 71-88. https://doi.org/10.22439/pgr.v3i0.5472
Ledelseskommissionen. (2018). Sæt borgerne først: ledelse i den offentlige sektor med fokus på udvikling af driften - Anbefalinger fra Ledelseskommisionen.
Luhmann, N. (2000). Sociale systemer: grundrids til en almen teori: Bd. 1. udgave. Hans Reitzel.
Lynch, M. (2000). Against Reflexivity as an Academic Virtue. Theory, Culture and Society, 17(3), 26-54. https://doi.org/10.1177/02632760022051202
Master i offentlig ledelse. (2022). Studieordning.
Mitterlechner, M. (2019). The Need for Reflexive Leadership in Inter-Organizational Networks. Leading in Inter-Organizational Networks, 1-26. https://doi.org/10.1007/978-3-319-97979-3_1
Qvortrup, A. (2010). Den paradoksale undervisningskommunikation : en Luhmann-inspireret analyse af den pædagogiske teoris forventninger til portfolien, herunder i særdeleshed dens forandringsaspekt, eksemplificeret ud fra iagttagelser i gymnasieregi : Ph.d.-afhandling. Institut for Filosofi, Pædagogik og Religionsstudier, Syddansk Universitet.
Ratner, H. (2012). Promises of Reflexivity: Managing and Researching Inclusive Schools. I ph.d.-afhandling: Bd. PhD Series. Copenhagen Business School.
Rennison, B. W. (2018). Refleksiv ledelse. I P. Helth (Red.), Lederskabelse: det personlige lederskab (4. udgave, s. 217.232). Samfundslitteratur.
Rossi, P. (2019). Conflicts in Leading and Managing Change: Towards a Reflexive Practice. I Leading Change in a Complex World: Transdisciplinary Perspectives (Nummer February, s. 165-181).
Studieordningen for diplomuddannelse i ledelse. (2021). Studieordning for diplomuddannelsen i ledelse (BEK nr. 1012).
Downloads
Publiceret
Nummer
Sektion
Licens
Forfatteren(ne) giver tilladelse til publicering af artiklen i det aftalte nummer. Forfatteren(ne) bevarer copyright til egne artikler.
SIS’ redaktør har ophavsretten til tidsskriftets design, navn, systematik, særpræg etc. Artikler, der er udgivet i SIS og som er fagligt godkendt af redaktionen til udgivelse, må ikke tilrettes, omredigeres, kopieres eller gengives i uddrag i andre medier uden redaktionens og forfatterens samtykke.
Artikler må ikke offentliggøres af forfatteren(ne) andetsteds uden indhentning af godkendelse fra ansvarshavende redaktør. SIS’ redaktør er dog altid forfatteren(ne) behjælpelig med at udgive artikler i særtryk samt udbrede artiklerne til andre udgivere, men kun efter aftale med forfatteren(ne) og med angivelse af, at artiklen oprindeligt blev publiceret i SIS.