Faglig ledelse og affektiv parathed i det levende liv i folkeskolen

Forfattere

  • Lonni Hall Professionshøjskolen Absalon

DOI:

https://doi.org/10.22439/sis.v40i1.7478

Resumé

Artiklen bidrager til litteraturen om faglig ledelse i en nordisk kontekst ved at undersøge faglig ledelse inde fra det levede skoleliv. Artiklen viser, hvordan faglig ledelse må kile sig ind imellem hverdagens ledelseshandlinger og tage form efter muligheder i det daglige, levede liv. Dette har haft en tendens til at være overset i litteraturen om faglig ledelse, der jo netop (i modsætning til ledere i praksis) har frihed til at isolere faglig ledelse og vælge det som generaliseret fokuspunkt. Artiklen bidrager således til at rette blikket mod det uforudsigelige eller træge i skolelivet, som ellers ofte skæres fra, og mod tætheden, trængslen, det overfyldte som en præmis for faglig ledelse. 

Forfatterbiografi

Lonni Hall, Professionshøjskolen Absalon

Lonni Hall er lektor på Professionshøjskolen Absalon, Center for Ledelse og Organisering.

Referencer

Aftale mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) og Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti om folkeskolens kvalitetsprogram - frihed og fordybelse:https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/13794618/ny-aftale-om-folkeskolen?publisherId=13559324&lang=da

https://www.uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2024/jan/240130-ekspertgruppe-skal-komme-med-anbefalinger-til-udviklingen-af-nye-laereplaner-i-folkeskolen

Alvesson, M. & Kärreman D. (2011): Qualitative Research and Theory Development, Mystery as Method, SAGE. https://doi.org/10.4135/9781446287859

Andersen, C. (2015): Affektive data og Deleuzeogguattari-inspireret analyser, Eksperimentasjoner over "rase"- hendelser, i Otterstad A.M. & Reinertsen A.B.: Metodefestival og øyeblikksrealisme - eksperimenterende kvali-tative forskningspassasjer, Fagbokforlaget Vigmostad og Bjørke s. 313-332 Bennett, J. (2010): Vibrant Matter - a political ecology of things, Duke University Press. https://doi.org/10.1215/9780822391623

Bergstedt, B. (2024): Allt på en gång! Om fenomens sammenfalatninger och superposiioner, Ekstrom & Garay

Bjerg, H. & Staunæs, D. (2011): Appreciative Leadership and shame. Bringing together Governmentality Studies and Affective Turn, Emphemera, theory and politics in organisations 11 (2), s.138-156

Blaise, M. (2014): Postconstructionisms and New Materialisms theories and methodologies in Educational and Child & Youth Studies, Ph.d. course, Department of Child and Youth Studies, Stockholm University

Braidotti, R. (2013): The Posthuman, Polity Press

Braidotti R. (2019): A Theoretical Framework for the Critical Posthumanities I Theory, Culture and Society Vol. 36 [6) 31 - 61, SAGE. https://doi.org/10.1177/0263276418771486

Deleuze, G. & Guattari, F, (2013): Anti-Oedipus. Bloomsbury. https://doi.org/10.5040/9781350251984

Deleuze, G. Guattarri, F (2014): A Thousand Plateaus, Bloomsbury

Falkenberg H. & Sauzet S. (red.), (2023): Multisensoriske metoder og analyser til undersøgelser af pædagogi-ske praksisser, Samfundslitteratur

Fullan, M. (2003): The Moral Imperative of School Leadership, Corwin Press

Fullan, M. (2005): Leadership & Sustainability, System Thinkers in Action. Corwin Press

Folkeskolereformen slår langsomt igennem - vive.dk

Fullan, M. (2011): Choosing the wrong drivers for whole system reform, Summary of Seminar Series Paper No. 204, May 2011, Centre for Strategic Education

Hall, L. (2015): Ledelse for læring på strømpefødder i: Bjerg, H. & Vaaben, N. (red.), At lede efter læring, ledelse og organiseringer i den reformerede skole, s. 211 - 233, Samfundslitteratur

Hall, L. (2017): Ledelse på læringsudbytte, en analytisk begrebssættelse af ledelse på læringsudbytte tæt på levet ledelsesliv, Ph.d.-afhandling Århus Universitet/UCC

Hall, L. (2019): Affektiv ledelse, Samfundslitteratur

Hall & Murphy (2023): At forstå og understøtte fællesskabers tilblivelse: meningsskabelse, materialitet og be-gær, rauli.cbs. dk. https://doi.org/10.22439/sis.v38i2.6908

Harraway, D. (1988): Situated knowledges: The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Per-spective, Feminist Studies, 14 (3), s.575-599. https://doi.org/10.2307/3178066

Hastrup, K. (2009): Videnskabelig praksis. Det etiske felt i antropologien, Mellem mennesker - en grundbog i antropologisk forskningsetik, Hans Reitzels forlag.

Hein, S.F. (2016): The New Materialism in Qualitative Inquiry: How Compatible Are- the Philosophies of Barad and Deleuze? I Cultural Studies, Critical Methodologies Vol. 16(2) 132-140, SAGE. https://doi.org/10.1177/1532708616634732

Helin, J., Hernes, T., Hjort D., Holt, R. (red.), (2015): The Oxford Handbook of Process Philosophy & Organiza-tion Studies, Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199669356.001.0001

Hjort, K., (2012): Det affektive arbejde, Frederiksberg: Samfundslitteratur

Houle K.: Micropolitics, i Stivale, C. (ed.), (2011): Gilles Deleuze Key Concepts, McGill-Queen's University Press

Jackson A.Y. & Mazzei L.A. (2012): Thinking with Theory in Qualitative Research, Routledge

Juelskjær, M. (2009): "En ny start", bevægelser i/gennem tid, rum, krop og sociale kategorier via begivenheden skoleskift. Ph.d. afhandling, DPU/Århus Universitet

Juelskjær, M. (2019): At tænke med agential realisme, Nyt fra Samfundsvidenskaberne

Kleinherenbrink, A. V. (2016). The politics of plasticity: Sex and gender in the 21st century brain, Universiteit van Amsterdam

Kofoed, J. & Staunæs, D. (2007): Magtballader - 14 fortællinger om magt, modstand og menneskers tilblivel-se, Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag

Knudsen B.T., Krogh M., Stage C. (2022): Methodologies of Affective Experimentation, Palgrave

Lenz, Taguchi, H. & Palmer, A., (2014): Reading a Deleuzio-Guattarian cartography of young girls'"schoolrelated" ill/-wellbeing, Qualitative Inquiry. https://doi.org/10.1177/1077800414530259

Manning, E. (2013): Always More Than One, Individuation's Dance, Duke University Press, London. https://doi.org/10.2307/j.ctv11smsmz

Massumi B. (1995): The autonomy of affect, Cultural Critique, No 31, The politics of Systems. https://doi.org/10.2307/1354446

Massumi, (2015): Workshop Kunsthochschule für Medien, Køln 2015

Mazzei, B. (2013): A voice without organs. In International Journal of Qualitative Studies in Education

Nielsen H.K. (2021): I affekt, studier I senmoderne politik og kultur, Aarhus Universitetsforlag Nsw.gov.au; downloadet 8/8 2023 altinget.dk; downloadet 8/8 2023. https://doi.org/10.2307/j.ctv34wmshg

Olsson, L. (2013): Taking Children's Questions Seriously: the need for creative thought, Global Studies of Childhood, Volume 3(3). https://doi.org/10.2304/gsch.2013.3.3.230

Parr A., ed. (2005): The Deleuze Dictionary, Edinburgh University Press

Plauborg, H. (2015): Intra-aktivitet af didaktik - analyser af tre eksperimentelle casestudier, Ph.d.-afhandling, DPU/Århus Universitet

Sedegwick, E. (2003): Paranoid reading and reparative reading, or, You're so paranoid, you probably think this essay is about you. In Touching Felling, Affect, Pedagogy, Performativity, Duke University Press

Sorgenfri Jakob (2024): Fuld fart fremmedgjort, essay i Politiken 7/4 2024

St. Pierre E.A., Jackson A.Y., Mazzei L.A. (2016): New Empiricisms and New Materialisms: Conditions for New Inquiry I Cultural Studies, Critical Methodologies Vol. 16(2) 99-110, SAGE. https://doi.org/10.1177/1532708616638694

Staunæs, D. (2011): Governing the potentials of life: interrogating the promises in affective educational leader-ship, i Journal of Educational Administration and History. Vol. 43 (3), s.227-247. https://doi.org/10.1080/00220620.2011.586454

Staunæs, D., Bjerg, H., Juelskjær, M., Olesen, K. (2021): Datasans, Etisk skole-og uddannelsesledelse med data, Nyt fra Samfundsvidenskaberne

Tingleff, L. (2022): Skoleudvikling, en praksisbaseret tilgang, Dafolo

Vitry C., Sage D. & Dainty A. (2020): Affective atmospheres of sensemaking and learning: Workplace meetings as aesthetic and anaestehetic, in Management Learning 2020, vol 5 1 (3) 274-292, Sage. https://doi.org/10.1177/1350507619893930

Downloads

Publiceret

2025-06-17

Nummer

Sektion

Artikler