Faglig ledelse og affektiv parathed i det levende liv i folkeskolen
DOI:
https://doi.org/10.22439/sis.v40i1.7478Resumé
Artiklen bidrager til litteraturen om faglig ledelse i en nordisk kontekst ved at undersøge faglig ledelse inde fra det levede skoleliv. Artiklen viser, hvordan faglig ledelse må kile sig ind imellem hverdagens ledelseshandlinger og tage form efter muligheder i det daglige, levede liv. Dette har haft en tendens til at være overset i litteraturen om faglig ledelse, der jo netop (i modsætning til ledere i praksis) har frihed til at isolere faglig ledelse og vælge det som generaliseret fokuspunkt. Artiklen bidrager således til at rette blikket mod det uforudsigelige eller træge i skolelivet, som ellers ofte skæres fra, og mod tætheden, trængslen, det overfyldte som en præmis for faglig ledelse.
Referencer
Aftale mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) og Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti om folkeskolens kvalitetsprogram - frihed og fordybelse:https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/13794618/ny-aftale-om-folkeskolen?publisherId=13559324&lang=da
Alvesson, M. & Kärreman D. (2011): Qualitative Research and Theory Development, Mystery as Method, SAGE. https://doi.org/10.4135/9781446287859
Andersen, C. (2015): Affektive data og Deleuzeogguattari-inspireret analyser, Eksperimentasjoner over "rase"- hendelser, i Otterstad A.M. & Reinertsen A.B.: Metodefestival og øyeblikksrealisme - eksperimenterende kvali-tative forskningspassasjer, Fagbokforlaget Vigmostad og Bjørke s. 313-332 Bennett, J. (2010): Vibrant Matter - a political ecology of things, Duke University Press. https://doi.org/10.1215/9780822391623
Bergstedt, B. (2024): Allt på en gång! Om fenomens sammenfalatninger och superposiioner, Ekstrom & Garay
Bjerg, H. & Staunæs, D. (2011): Appreciative Leadership and shame. Bringing together Governmentality Studies and Affective Turn, Emphemera, theory and politics in organisations 11 (2), s.138-156
Blaise, M. (2014): Postconstructionisms and New Materialisms theories and methodologies in Educational and Child & Youth Studies, Ph.d. course, Department of Child and Youth Studies, Stockholm University
Braidotti, R. (2013): The Posthuman, Polity Press
Braidotti R. (2019): A Theoretical Framework for the Critical Posthumanities I Theory, Culture and Society Vol. 36 [6) 31 - 61, SAGE. https://doi.org/10.1177/0263276418771486
Deleuze, G. & Guattari, F, (2013): Anti-Oedipus. Bloomsbury. https://doi.org/10.5040/9781350251984
Deleuze, G. Guattarri, F (2014): A Thousand Plateaus, Bloomsbury
Falkenberg H. & Sauzet S. (red.), (2023): Multisensoriske metoder og analyser til undersøgelser af pædagogi-ske praksisser, Samfundslitteratur
Fullan, M. (2003): The Moral Imperative of School Leadership, Corwin Press
Fullan, M. (2005): Leadership & Sustainability, System Thinkers in Action. Corwin Press
Folkeskolereformen slår langsomt igennem - vive.dk
Fullan, M. (2011): Choosing the wrong drivers for whole system reform, Summary of Seminar Series Paper No. 204, May 2011, Centre for Strategic Education
Hall, L. (2015): Ledelse for læring på strømpefødder i: Bjerg, H. & Vaaben, N. (red.), At lede efter læring, ledelse og organiseringer i den reformerede skole, s. 211 - 233, Samfundslitteratur
Hall, L. (2017): Ledelse på læringsudbytte, en analytisk begrebssættelse af ledelse på læringsudbytte tæt på levet ledelsesliv, Ph.d.-afhandling Århus Universitet/UCC
Hall, L. (2019): Affektiv ledelse, Samfundslitteratur
Hall & Murphy (2023): At forstå og understøtte fællesskabers tilblivelse: meningsskabelse, materialitet og be-gær, rauli.cbs. dk. https://doi.org/10.22439/sis.v38i2.6908
Harraway, D. (1988): Situated knowledges: The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Per-spective, Feminist Studies, 14 (3), s.575-599. https://doi.org/10.2307/3178066
Hastrup, K. (2009): Videnskabelig praksis. Det etiske felt i antropologien, Mellem mennesker - en grundbog i antropologisk forskningsetik, Hans Reitzels forlag.
Hein, S.F. (2016): The New Materialism in Qualitative Inquiry: How Compatible Are- the Philosophies of Barad and Deleuze? I Cultural Studies, Critical Methodologies Vol. 16(2) 132-140, SAGE. https://doi.org/10.1177/1532708616634732
Helin, J., Hernes, T., Hjort D., Holt, R. (red.), (2015): The Oxford Handbook of Process Philosophy & Organiza-tion Studies, Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199669356.001.0001
Hjort, K., (2012): Det affektive arbejde, Frederiksberg: Samfundslitteratur
Houle K.: Micropolitics, i Stivale, C. (ed.), (2011): Gilles Deleuze Key Concepts, McGill-Queen's University Press
Jackson A.Y. & Mazzei L.A. (2012): Thinking with Theory in Qualitative Research, Routledge
Juelskjær, M. (2009): "En ny start", bevægelser i/gennem tid, rum, krop og sociale kategorier via begivenheden skoleskift. Ph.d. afhandling, DPU/Århus Universitet
Juelskjær, M. (2019): At tænke med agential realisme, Nyt fra Samfundsvidenskaberne
Kleinherenbrink, A. V. (2016). The politics of plasticity: Sex and gender in the 21st century brain, Universiteit van Amsterdam
Kofoed, J. & Staunæs, D. (2007): Magtballader - 14 fortællinger om magt, modstand og menneskers tilblivel-se, Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag
Knudsen B.T., Krogh M., Stage C. (2022): Methodologies of Affective Experimentation, Palgrave
Lenz, Taguchi, H. & Palmer, A., (2014): Reading a Deleuzio-Guattarian cartography of young girls'"schoolrelated" ill/-wellbeing, Qualitative Inquiry. https://doi.org/10.1177/1077800414530259
Manning, E. (2013): Always More Than One, Individuation's Dance, Duke University Press, London. https://doi.org/10.2307/j.ctv11smsmz
Massumi B. (1995): The autonomy of affect, Cultural Critique, No 31, The politics of Systems. https://doi.org/10.2307/1354446
Massumi, (2015): Workshop Kunsthochschule für Medien, Køln 2015
Mazzei, B. (2013): A voice without organs. In International Journal of Qualitative Studies in Education
Nielsen H.K. (2021): I affekt, studier I senmoderne politik og kultur, Aarhus Universitetsforlag Nsw.gov.au; downloadet 8/8 2023 altinget.dk; downloadet 8/8 2023. https://doi.org/10.2307/j.ctv34wmshg
Olsson, L. (2013): Taking Children's Questions Seriously: the need for creative thought, Global Studies of Childhood, Volume 3(3). https://doi.org/10.2304/gsch.2013.3.3.230
Parr A., ed. (2005): The Deleuze Dictionary, Edinburgh University Press
Plauborg, H. (2015): Intra-aktivitet af didaktik - analyser af tre eksperimentelle casestudier, Ph.d.-afhandling, DPU/Århus Universitet
Sedegwick, E. (2003): Paranoid reading and reparative reading, or, You're so paranoid, you probably think this essay is about you. In Touching Felling, Affect, Pedagogy, Performativity, Duke University Press
Sorgenfri Jakob (2024): Fuld fart fremmedgjort, essay i Politiken 7/4 2024
St. Pierre E.A., Jackson A.Y., Mazzei L.A. (2016): New Empiricisms and New Materialisms: Conditions for New Inquiry I Cultural Studies, Critical Methodologies Vol. 16(2) 99-110, SAGE. https://doi.org/10.1177/1532708616638694
Staunæs, D. (2011): Governing the potentials of life: interrogating the promises in affective educational leader-ship, i Journal of Educational Administration and History. Vol. 43 (3), s.227-247. https://doi.org/10.1080/00220620.2011.586454
Staunæs, D., Bjerg, H., Juelskjær, M., Olesen, K. (2021): Datasans, Etisk skole-og uddannelsesledelse med data, Nyt fra Samfundsvidenskaberne
Tingleff, L. (2022): Skoleudvikling, en praksisbaseret tilgang, Dafolo
Vitry C., Sage D. & Dainty A. (2020): Affective atmospheres of sensemaking and learning: Workplace meetings as aesthetic and anaestehetic, in Management Learning 2020, vol 5 1 (3) 274-292, Sage. https://doi.org/10.1177/1350507619893930
Downloads
Publiceret
Nummer
Sektion
Licens
Forfatteren(ne) giver tilladelse til publicering af artiklen i det aftalte nummer. Forfatteren(ne) bevarer copyright til egne artikler.
SIS’ redaktør har ophavsretten til tidsskriftets design, navn, systematik, særpræg etc. Artikler, der er udgivet i SIS og som er fagligt godkendt af redaktionen til udgivelse, må ikke tilrettes, omredigeres, kopieres eller gengives i uddrag i andre medier uden redaktionens og forfatterens samtykke.
Artikler må ikke offentliggøres af forfatteren(ne) andetsteds uden indhentning af godkendelse fra ansvarshavende redaktør. SIS’ redaktør er dog altid forfatteren(ne) behjælpelig med at udgive artikler i særtryk samt udbrede artiklerne til andre udgivere, men kun efter aftale med forfatteren(ne) og med angivelse af, at artiklen oprindeligt blev publiceret i SIS.