Pædagogiske omsorgskvaliteter

i kampe med tid

Forfattere

  • Marianne Brodersen
  • Thomas Bille
  • Randi Andersen

Resumé

Ældreplejen i Danmark har i adskillige år været udfordret af rekrutterings problemer og har samtidig været skydeskive for kritik af manglende menneskelighed og værdighed i tilgangen til samfundets ældre borgere. De politiske bestræbelser på at modernisere ældreomsorgen har medført en stigning i antallet af pædagoger ansat i den kommunale ældrepleje. Artiklen undersøger, hvilken betydning det får, når en ny profession træder ind i omsorgsarbejdet med ældre. Med afsæt i et forskningsprojekt om pædagogers faglighed i mødet med ældreplejen zoomer artiklen ind på, hvordan praksis formes og erfares i dette dilemmafyldte møde. Analyserne trækker på feltarbejde og belyser, hvordan pædagogers omsorgspraksisser i ældreplejen aftegner en række efterspurgte omsorgskvaliteter, som pædagogerne samtidig må kæmpe for at realisere, blandt andet gennem et arbejde på og med tid. Artiklen belyser således muligheder og problemstillinger i forhåbningerne til en ny professionsgruppes bidrag i en ældrepleje, der i årevis har været domineret af NPM. Afslutningsvis stilles spørgsmålet om, hvorvidt pædagoger som relationsprofession kan fungere som den rambuk, ledelserne ønsker at drive ind i ældreplejen, eller om pædagogers indspil snarere kan betragtes som individualiserede
kampe for at få fagpersonlige idealer til at lykkes i en sektor, der trænger til fornyede kræfter til at forløse ideen om velfærdsstatens varme hænder og menneskelige ansigt.

Forfatterbiografier

Marianne Brodersen

lektor, ph.d., Center for Pædagogik, Professionshøjskolen Absalon

Thomas Bille

lektor, ph.d., Center for Pædagogik, Professionshøjskolen Absalon

Randi Andersen

lektor, ph.d., Center for Pædagogik, Professionshøjskolen Absalon

Downloads

Publiceret

2024-10-15