Hvad nu hvis vi lod som om?
Skridt mod den eksperientielle læring
DOI:
https://doi.org/10.22439/dansoc.v34i3.7315Resumé
Hvad nu, hvis verden var en drøm, og hvad nu, hvis vores drømme er det stof, som verden er lavet af? Gabriel Tarde stiller faktisk dette spørgsmål i et af sociologiens hovedværker, The Laws of Imitation (1903[1891]). Sociologi er en empirisk videnskab, men en stor del af vores sociale eksistens handler om, noget, der ikke nødvendigvis ’sker’ i ’virkeligheden’, men som vedrører en ‘som om’-verden. Antropologen Victor Turner kaldte denne dimension af det sociale liv for ’life in the conditional’, oplevelser, der finder sted i ’the subjunctive mode’, hvor vi legende skaber en anden virkelighed end den foregivne. Børn bevæger sig ubesværet ind i denne dimension, når de med et impulsivt skift til datidsform træder ind i legens rum (“du var far, og jeg var mor”). Meget tyder på, at denne evne faktisk har været afgørende for den menneskelige evolution.