Data Mining: er der guld i virksomhedens data?

Forfattere

  • Karsten Boye Rasmussen

Resumé

Data mining omhandler nyere metoder til analyse af store mængder af virksomhedens data. I denne oversigtsartikel omtales flere af de udbredte metoder anvendt indenfor data mining. Speciel opmærksomhed henledes på objektet for data mining: virksomhedens data skabt i virksomhedens processer. Da stadig flere processer frembringer stadig flere data, producerer virksomheden en stigende strøm af data; specielt udløser anvendelsen af Internet en eksplosion af datamængden. Analysen af de store datamængder kræver i sig selv et højt stade af informationsteknologi. Samtidig medfører behovet for frembringelse af velegnede data til data mining, at etablering af et data warehouse i virksomheden bliver et krav for med sikkerhed at kunne forsyne virksomhedens data mining med integrerede og valide data. Artiklen illustrerer, hvorledes data warehouse og data mining er elementer i virksomhedens aktive akkvisition af data/information/viden, aktive produktion og den aktive udbredelse af virksomhedens viden. Med anvendelse af data warehouse og data mining foretager virksomheden en bevægelse fra passiv opsamling og passiv udbredelse af viden – virksomheden som pulterrum for viden – til virksomheden som videnspumpe1.

Downloads

Publiceret

2005-09-28

Nummer

Sektion

Artikler