Ledelse som fortælling af historier: Strukturer og sociale implikationer af strategier og regnskaber/budgetter som medier for ledelseskommunikation

Forfattere

  • Stig Hartmann

Resumé

Udgangspunktet for denne artikel er, at en væsentlig del af lederens arbejde går ud på at fortælle historier om virksomhedens tidligere, nuværende og fremtidige handlinger. Disse historier kan kommunikeres via mange forskellige medier såsom visioner, strategier, budgetter, regnskaber, etc. Artiklen vil forsøge at argumentere for, at uanset hvilket medie lederen vælger til at kommunikere sin historie, vil historien (budskabet) have en række strukturelle lighedstræk med de klassiske folkeeventyr, hvilket netop er med til at gøre strategier, regnskaber og budgetter interessante, spændende, nærværende og lærerige. Valget af fortællemedium har imidlertid også konsekvenser for, hvilken form for og grad af mening, effektivitet, dominans, legitimitet og identitet lederen formår at skabe omkring sig selv, budskabet, organisationen og dens handlinger.

Downloads

Publiceret

2005-09-28

Nummer

Sektion

Artikler