Udbredelse og anvendelse af markedsanalyser i større danske virksomheder 2002

Forfattere

  • Carsten Stig Poulsen

Resumé

Det er nu fjerde gang, at jeg offentliggør undersøgelsen af, hvor udbredt og anvendt markedsanalyse er i populationen af større danske virksomheder, afgrænset ved omsætning og antal ansatte. Den for forfatteren overraskende stabilitet over tid i udbredelsen af de undersøgte analysetyper fra de tre tidligere runder gælder også i denne undersøgelse. Der er måske endda i denne omgang en tendens til fald i udbredelsen. Til gengæld svarer virksomheder, der bruger analyser, at de bruger mere end for fem år siden. Brugen af analyser blandt denne del af virksomhederne er således intensiveret. Som en naturlig udvidelse af analysetyperne er denne gang medtaget internetundersøgelser. Disse viser naturligt nok en stigende udbredelse. Endelig er der ligesom i ’97-undersøgelsen foretaget en gruppering af virksomhederne i ’light’, ’medium’ og ’heavy users’ af analyser, baseret på svarene for de undersøgte 15 analysetyper. Den viser, at der sammenlignet med ’97 er en klarere opdeling af virksomhederne i de tre grupper.

Downloads

Publiceret

2005-09-29

Nummer

Sektion

Artikler