Distribution på trods

Forfattere

  • Niels Jørgensen

Resumé

Produktudvikling og innovation af fødevarer og andre former for dagligvarer er af betydning for såvel forbrugere som producenter og detailhandel. Det er derfor væsentligt at analysere, om der fremover fortsat vil være gode betingelser for, at nye produkter kan udvikles og forbedres. Dette behandles i denne artikel. Udgangspunktet er den fortsatte koncentrationsudvikling i såvel producentleddet som detailleddet. Her er situationen efterhånden, at få magtfulde købere for en række branchers vedkommende står overfor én eller få store udbydere. Ved at analysere distributionen for økologiske fødevarer fremgår det, at denne koncentrationsproces betyder, at det vil blive stedse vanskeligere at finde distributionskanaler, der kan sikre nye og små producenter en væsentlig markedsandel og dermed vækst og overlevelse. Efterfølgende diskuteres, om situationen for økologiske fødevarer kan generaliseres til dagligvarer i almindelighed. Konklusionen heraf er, at det vil blive overordentligt vanskeligt at etablere sig som ny producent af dagligvarer. Det betyder, at nye produkter og produktudvikling i det hele taget i fremtiden i stadig mindre udstrækning vil komme fra nyetablerede innovative dagligvareproducenter. Denne konklusion betyder også, at konkurrencen i detailleddet vil ændre karakter, fordi sortimenterne vil blive mere standardiserede.

Downloads

Publiceret

2005-09-29

Nummer

Sektion

Artikler