Betydningen af det manglende ”s”: Value(s)-Based Management er ikke værdibaseret ledelse

Forfattere

  • Jeanette Lemmergaard

Resumé

Forskellige traditioner anvender værdibaseret ledelse til forskellige formål, og dette skaber høj grad af forvirring, ikke mindst for dem, som stifter bekendtskab med konceptet for første gang. Denne forvirring forstærkes af, at der praktikeres meget forskelligartede implementeringstilgange. Internationale teoretikere, især repræsenteret ved amerikansk litteratur, sondrer mellem værdi defineret dels ud fra en moralsk, og dels ud fra en økonomisk tradition. Danske teoretikere fremstiller den værdibaserede ledelseslitteratur som et multi-dimensionalt ledelses og styringskoncept, hvis hovedsigte er at konkretisere, understøtte og udvikle de grundlæggende humanistiske værdier. Uanset tilgang undersøges værdiernes betydning over tid med det formål at påvirke og skabe en kultur omkring adfærden i virksomheden. Der er således inden for begge traditioner tale om mere end en model og nogle særlige indsatsområder med fastsatte måltal. Afgørende for forståelse af konceptet og succes med implementering er, at det teoretiske udgangspunkt er klart. Denne artikel skitserer de overordnede og meget forskellige teoretiske traditioner bag konceptet og demonstrerer, hvorledes konceptet i en dansk kontekst med fokus på de humanistiske værdier ofte er ensidigt belyst. Artiklen konkluderer, at oversættelsen af Value-Based (s) Management til værdibaseret ledelse ikke alene er misvisende, men også er medvirkede til at skabe forvirring. Endvidere konkluderes det, at den danske udgave af værdibaseret ledelse læner sig op af den særlige skandinaviske ledelseskultur, der handler mere om adfærdsregulering, og mindre om ledelse.

Downloads

Publiceret

2005-09-29

Nummer

Sektion

Artikler