Den psykologiske kontrakt - nøglen til succesfuld employer branding?

Forfattere

  • Mona Toft Madsen Handelshøjskolen/Århus Universitet
  • Jakob Lauring Handelshøjskolen/Århus Universitet

Resumé

I denne artikel sættes der fokus på begrebet employer branding, et nyere ledelsesværktøj som virksomheder kan anvende for at opbygge et arbejdsgiverbrand. Hvor man tidligere havde meget fokus på ekstern employer branding, bliver det i dag mere og mere almindeligt, at virksomheder også internt arbejder med at formidle hvem de er og hvem de ønsker at være. I artiklen inddrages to cases. Fælles for dem er, at de har ansat en gruppe af medarbejdere fra en anden organisation. Dette påvirker i høj grad de eksisterende medarbejdere, og giver anledning til at organisationens employer brand er til forhandling. Specielt illustrerer de to cases, hvorledes den psykologiske kontrakt kommer i spil og det diskuteres, hvad det egentlig er, der forventes og belønnes her. Som opfølgning på case studierne gives input til, hvad man som virksomhed skal forholde sig til, hvis man ønsker at anvende employer branding som ledelsesværktøj.

Downloads

Nummer

Sektion

Artikler