Netværks- og samarbejdsaktiviteter i selvorganiserede virksomhedskollektiver
Resumé
Formålet med denne artikel er at sætte fokus på såkaldte ’virksomhedskollektiver’, og de netværkssamt samarbejdsaktiviteter, der foregår mellem virksomheder bosat i disse miljøer. Virksomhedskollektiver har en række fællestræk med de velkendte forskerparker og innovationsmiljøer. Konceptet bygger på, at virksomheder kan leje sig ind i kontorlokaler til en rimelig pris og samtidig få adgang til fællesfaciliteter som f.eks. internetadgang, mødelokaler, kantine osv. De bosiddende virksomheder har ofte et fælles ønske om at dele viden og erfaringer samt en forventning om at kunne samarbejde på tværs af gængse virksomhedsgrænser. Dette gør virksomhedskollektiverne interessante, idet de traditionelle virksomhedsgrænser i en vis udstrækning nedbrydes, og virksomhederne kan dermed betragtes som et af tidens eksempler på netværksvirksomheder, hvor deres netværksrelationer er af central betydning.Downloads
Nummer
Sektion
Artikler