Turisten som miljøbevidst (for)bruger?: Hvad vil det sige at være en miljøbevidst turist?

Forfattere

  • Annemarie G. Christensen

Resumé

Bæredygtighed har efterhånden været på dagsordenen i flere år og er især blevet diskuteret i relation til vores forbrugs- og produktionsvaner i forbindelse med fødevarer og andre forbrugsprodukter af materiel karakter. Derimod er bæredygtig1 forbrugeradfærd blevet meget overset, når det drejer sig om produkter, der er mere immaterielle, som for eksempel turisme. Dette på trods af at konsekvenserne af et immaterielt forbrug kan være mindst lige så omfattende for miljøet, som de konsekvenser det mere synlige materielle forbrug medfører. Årsagerne kan henføres til flere forhold, som denne artikel afdækker på baggrund af en omfattende undersøgelse af turistens forhold til miljøet og miljøproblemerne med henblik på at belyse eventuelle psykologiske barrierer for en bæredygtig forbrugeradfærd indenfor turisme.

Downloads

Publiceret

2005-09-13

Nummer

Sektion

Artikler