Underleverandørstrategier i en globaliseringstid: et supply chain perspektiv

Forfattere

  • Britta Gammelgaard Copenhagen Business School
  • Martin Helbo Novo Nordisk A/S, Moskva
  • Jesper Jakobsen IBM Business Consulting Services

Resumé

Danske underleverandører står i dag over for den måske største udfordring til deres konkurrenceevne nogensinde, nemlig den såkaldte udflagning til lavt-lønslande, herunder ikke mindst Kina. Denne artikel giver et bud på, hvordan disse leverandører kan imødegå denne situation proaktivt for at sikre egen overlevelse og udvikling samt den nødvendige transformation af denne betydningsfulde del af dansk industri. Udgangspunktet for at diskutere underleverandørstrategier er et supply chain perspektiv baseret på organisering af produktionen i forsyningskæderne. Baggrunden for dette valg er, at den intensiverede konkurrence som følge af globaliseringen bevirker, at virksomheder nu mere end nogensinde må se sig i sammenhæng med sine samhandelspartnere. Konklusionen i artiklen, der er baseret på en empirisk undersøgelse af indkøbspraksisser i fremtrædende danske virksomheder, er, at underleverandørerne må udvikle kompetence inden for produktudvikling, produktudvikling i samarbejde med andre virksomheder, og ikke mindst kompetence i supply chain management.

Forfatterbiografier

Britta Gammelgaard, Copenhagen Business School

cand.merc., ph.d., lektor Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi Copenhagen Business School

Martin Helbo, Novo Nordisk A/S, Moskva

cand.merc., business process graduate Novo Nordisk A/S, Moskva

Jesper Jakobsen, IBM Business Consulting Services

cand.merc., consultant IBM Business Consulting Services

Downloads

Publiceret

2006-06-08

Nummer

Sektion

Artikler