Underleverandørstrategier i en globaliseringstid: et supply chain perspektiv
Authors
Britta Gammelgaard
Copenhagen Business School
Martin Helbo
Novo Nordisk A/S, Moskva
Jesper Jakobsen
IBM Business Consulting Services
Abstract
Danske underleverandører står i dag over for den måske største udfordring til deres konkurrenceevne nogensinde, nemlig den såkaldte udflagning til lavt-lønslande, herunder ikke mindst Kina. Denne artikel giver et bud på, hvordan disse leverandører kan imødegå denne situation proaktivt for at sikre egen overlevelse og udvikling samt den nødvendige transformation af denne betydningsfulde del af dansk industri. Udgangspunktet for at diskutere underleverandørstrategier er et supply chain perspektiv baseret på organisering af produktionen i forsyningskæderne. Baggrunden for dette valg er, at den intensiverede konkurrence som følge af globaliseringen bevirker, at virksomheder nu mere end nogensinde må se sig i sammenhæng med sine samhandelspartnere. Konklusionen i artiklen, der er baseret på en empirisk undersøgelse af indkøbspraksisser i fremtrædende danske virksomheder, er, at underleverandørerne må udvikle kompetence inden for produktudvikling, produktudvikling i samarbejde med andre virksomheder, og ikke mindst kompetence i supply chain management.
Author Biographies
Britta Gammelgaard, Copenhagen Business School
cand.merc., ph.d., lektor
Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi
Copenhagen Business School
Martin Helbo, Novo Nordisk A/S, Moskva
cand.merc., business process graduate
Novo Nordisk A/S, Moskva
Jesper Jakobsen, IBM Business Consulting Services
cand.merc., consultant
IBM Business Consulting Services