Mindre virksomheders udbytte og strategiske orientering mod e-business: Et komparativt studie af UK og DK

Forfattere

  • John K. Christiansen Copenhagen Business School
  • Michael Quayle

Nøgleord:

mindre virksomheder, e-business, implementering, adoption, forretningsmæssige udfordringer

Resumé

Nærværende artikel belyser, hvorledes mindre og mellemstore danske og engelske virksomheder vurderer deres nuværende udbytte af deres e-business indsats, deres forventninger, og hvorledes de generelt prioriterer e-business i forhold til andre strategiske indsatsområder. Fra brancheorganisationer og regeringerne i både UK og DK er der megen fokus på at stimulere udbredelsen af e-business til at omfatte mindre og mellemstore virksomheder, men undersøgelsen her indikerer, at virksomhedernes – og ledernes – strategiske fokus slet ikke er rettet mod e-business, men mod generelle ledelsesmæssige områder. Endvidere omfatter ledelsens fokus ikke områder som udvikling af nye forretningsprocesser, innovationer eller produktudvikling – og slet ikke på e-business. Resultaterne fra et survey i England og Danmark med svar fra 140 danske og 256 engelske SME’s antyder også, at de virksomheder – i begge lande – som har udviklet kompetencer med hensyn til E-business, kun har opnået beskedne fremgange og mindre besparelser, og at de endnu mangler at høste besparelser med hensyn til både tid og omkostninger i forhold til de interne processer, og vi diskuterer om de manglende oplevede fordele i praksis står i modsætning til lærebøgernes, e-business forskernes, konsulenternes og regeringernes postulerende visionære drømme – og er forklaringen på den langsomme udbredelse til SME’s.

Forfatterbiografi

John K. Christiansen, Copenhagen Business School

Professor, PhD, M.Sc. (Econ), BA Institut for Produktion og Erhversøkonomi, CBS

Downloads

Publiceret

2006-06-08

Nummer

Sektion

Artikler