Hvordan værdiansættes unoterede virksomheder i praksis?*

Forfattere

  • Christian Petersen Copenhagen Business School
  • Thomas Plenborg Copenhagen Business School
  • Finn Schøler Aarhus School of Business

Nøgleord:

Værdiansættelse, Kapitalværdibaserede modeller, unoterede virksomheder

Resumé

Værdiansættelse af unoterede virksomheder giver anledning til en række særlige problemstillinger (eksempelvis er aktiemarkedsdata ikke tilgængelige). Det er derfor noget overraskende, at litteraturen kun i begrænset omfang fokuserer på de problemstillinger, der særligt knytter sig til værdiansættelse af denne type af virksomheder. Denne artikel undersøger, hvorledes private equity investorer og finansielle rådgivere anvender kapitalværdibaserede modeller til værdiansættelse af unoterede virksomheder. Undersøgelsen inkluderer alle potentielle finansielle rådgivere og private equity fonde på det danske marked. I studiet fokuseres ikke alene på den hyppigt anvendte discounted cash flow model (DCF-modellen), men på alle varianter af kapitalværdibaserede modeller. Dette studie bekræfter på den ene side, at mange af de teoretiske anbefalinger følges i praksis. På anden side er der resultater, som er tankevækkende og i modstrid med de teoretiske anbefalinger. Analysen identificerer en række områder inden for værdiansættelse af unoterede virksomheder, som fortjener yderligere belysning. Eksempelvis anvender deltagerne i undersøgelsen en kortere budgetperiode end anbefalet.

Forfatterbiografier

Christian Petersen, Copenhagen Business School

cand.merc., MBA, ph.d., professor Institut for Regnskab og Revision Copenhagen Business School

Thomas Plenborg, Copenhagen Business School

ph.d., professor Institut for Regnskab og Revision Copenhagen Business School

Finn Schøler, Aarhus School of Business

cand.merc., ph.d., professor Aarhus School of Business

Downloads

Publiceret

2006-10-18

Nummer

Sektion

Artikler