Ledelse af dagtilbud under forandring - fra professionsstyre til professionel ledelse

Authors

  • Jørn Kjølseth Møller

Abstract

Ændrede krav og forventninger til det offentlige dagtilbud til børn i alderen 0 til 6 år har ført til at ledelsesopgaven for ledere af vuggestuer, børnehaver og aldersintegrerede daginstitutioner i dag er langt mere kompleks end tidligere. De ændrede krav er bl.a. forårsaget af en række nye lovgivnings-initiativer fra regeringen og Folketingets side og af kommunernes bestræbelser på en mere effektiv ressourceanvendelse på dagtilbudsområdet. Det indebærer en ændret institutionslogik med vægt på at fremme et mere sammenhængende tilbud til børn og unge i alderen 0 – 18 år og fokus på kvalitetsforbedringer i den pædagogiske kerneydelse inden for de givne ressourcerammer. Gennem nye institutions- og ledelsesstrukturer – fx sammenlægning af daginstitutioner og etablering af områdeledelse - er hensigten en styrket ledelse af daginstitutionerne. En kommunal ledelsesreform er derfor i disse år så at sige i støbeskeen. En reform, der også sigter på at udvikle en mere professionel ledelseskultur blandt institutionslederne, og dermed at lægge yderligere afstand til det traditionelle professionsstyre på et af de store velfærdsområder i kommunerne.

Downloads

Issue

Section

Artikler