Karsten Boye Rasmussen
Institut for Marketing & Management, Syddansk Universitet
Abstract
Der findes mange fejlagtige data ude i virksomhederne fx: »Fejl i hver femte danskers pensionsopsparing« (DR.dk, 16. feb. 2009). I bogen »Information Revolution « kategoriseres virksomheder efter deres stadie på en »Information Evolution Model« (Davis, 2006, s. 13), hvor niveauerne angiver den stigende strategiske betydning af information. Denne artikel illustrerer gennem en mindre undersøgelse, hvorledes nogle danske virksomheder placerer sig i den igangværende evolution gennem opmærksomhed over for udfordringer, årsager og følger samt den organisatoriske forankring af virksomhedernes processer om datakvalitet. Virksomheden kan opnå væsentlige fordele gennem veltilrettelagte data-processer for virksomhedens kerneydelser med datakvalitet for øje og kan dermed udvikle sig på »Information Evolution Model« og sikre sig et bedre strategisk grundlag. Forståelsen af datakvalitet i virksomheden skærpes ved mere omfattende tilgange med udfoldning af dimensioner og begreber til belysning af, hvad der udgør god datakvalitet. Artiklens regler er simple og generelle. Virksomhedens opnåelse af ekstra styrke vil ligge i implementeringen.