Facilitering eller konsultering? Valget af ’den rigtige’ ledelsesmetode øger innovationspotentialet i praksis
Abstract
Når man arbejder med innovation i praksis og herunder skabelsen af nye ideer via input fra forskellige brugere, er forfatternes erfaring den, at såvel ledelsesmetode som den operationelle proces oftest tages for givet af de ansvarlige. Dette har skabt en undren, som vi ønsker at belyse via denne artikel. Vi præsenterer og sammenligner resultaterne fra fire forskellige casestudier med forskellige set-up, som alle blev gennemført i samarbejde med fire forskellige virksomheder i forbindelse med BDI-projektet ’Handyvision’. Casestudierne opdeles således:
Case a) workshoplederen faciliterer og deltagerne er fysisk til stede
Case b) workshoplederen konsulterer og deltagerne er fysisk til stede
Case c) workshoplederen faciliterer online-kommunikationsplatform
Case d) workshoplederen konsulterer online-kommunikationsplatform
Vores analyse indikerer, at facilitering hovedsageligt skaber ideer til inkrementel innovation og konsultering giver større potentiale for radikal innovation. Samtidig opstiller vi på baggrund af analysens resultater 6 suppositioner, som bør undersøges nærmere. I artiklen introducerer vi desuden begrebet Near Lead Users.