Perspektiver for data warehouse i organisationen
Abstract
Puff! Ideen om en tryllestav er tiltalende. Kan vi med et slag gøre virksomheden mere profitabel og opnå mere tilfredshed blandt medarbejdere, kunder og leverandører? Det kan forekomme naivt at tro, at tingene skulle kunne gøres så enkelt, men omvendt er der vel ingen grund til unødigt at komplicere simple Iøsninger; hvis de findes! Kan vi ændre virksomheden ved anvendelsen af nye tiltag for ledelse eller implementering af ny software? "Data warehouse" er et sådant tryllestavsbegreb og markedsføres af flere forskellige virksomheder som software, hardware og konsulenttjenester, der leverer løsning på virksomhedens problemer. Denne artikel beskriver den teoretiske baggrund for en undersøgelse af data warehouses indførelse i virksomheder. Artiklen betragter gennem litteraturstudie forskellige teorier med relevans for data warehouse. Udgangspunktet er teorien om den informationsbehandlende organisation, hvor nogle centrale parametre findes og dernæst genfindes inden for såvel organisationsteori som teori om systemudvikling. Diskussion omkring disse parametre fører til en beskrivelse af centrale dimensioner for anskuelsen af data warehouse. Det er tanken, at disse dimensioner efter sammenstilling til nogle hypoteser om succesfuld indførelse af data warehouse vil blive afprøvet i forbindelse med større virksomheder. Succes for data warehouse opnås gennem dygtig håndtering af væsentlige organisatoriske dimensioner: 1) eksploration/eksploitation 2) centralisering/decentralisering og 3) usikkerhed/kompleksitet. Men data warehouse er ingen tryllestav. I stedet må succesfuld udvikling af data warehouse opnås gennem succesfuld systemudvikling.