Lederuddannelse som spejl - En sammenligning af renæssancens fyrstespejle og moderne lederuddannelse
DOI:
https://doi.org/10.22439/pgr.v1i0.4782Nøgleord:
Lederuddannelse, Refleksion, Fyrstespejle, Personligt lederskab, RefleksionsmedierResumé
Artiklen sammenligner forskningsbaseret lederuddannelse med renæssancens fyrstespejle. Fyrstespejlene, som var datidens ledelseshåndbøger med bud på god topledelse, tilbød et spejl for fyrstens overvejelser over egen ledelse. Som lederuddannelser gør i dag, udgjorde fyrstespejlene dengang et medie for lederens refleksioner. Forskellige refleksionsmedier muliggør og formidler forskellige selvforhold. I artiklen undersøger jeg, hvordan lederen kommer til syne i henholdsvis et dansk fyrstespejl til Christian IV fra 1597 og så en forskningsbaseret lederuddannelse. Jeg spørger også, hvilke samfundsmæssige/organisatoriske problemer, de forskellige refleksionsmedier kan ses som svar på. Afslutningsvis diskuterer artiklen, hvilke spørgsmål analysen rejser for ledere, organisationer og uddannelsesudbydere.Downloads
Publiceret
2015-04-29
Nummer
Sektion
Artikler
Licens
Forfattere, der publicerer i Public Governance Research (PGR), bevarer ophavsretten til deres værker og giver PGR ret til første publicering. Værkerne er omfattet af en CC BY-NC-ND 4.0-licens, der giver andre ret til at dele værkerne under forudsætning af, at der henvises til værkets forfatter(e), og at værket oprindeligt blev publiceret i PGR. Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. udgive det i en bog), med en henvisning til, at artiklen oprindeligt blev publiceret i PGR.