Lederuddannelse som spejl - En sammenligning af renæssancens fyrstespejle og moderne lederuddannelse

Forfattere

  • Morten Knudsen Copenhagen Business School

DOI:

https://doi.org/10.22439/pgr.v1i0.4782

Nøgleord:

Lederuddannelse, Refleksion, Fyrstespejle, Personligt lederskab, Refleksionsmedier

Resumé

Artiklen sammenligner forskningsbaseret lederuddannelse med renæssancens fyrstespejle. Fyrstespejlene, som var datidens ledelseshåndbøger med bud på god topledelse, tilbød et spejl for fyrstens overvejelser over egen ledelse. Som lederuddannelser gør i dag, udgjorde fyrstespejlene dengang et medie for lederens refleksioner. Forskellige refleksionsmedier muliggør og formidler forskellige selvforhold. I artiklen undersøger jeg, hvordan lederen kommer til syne i henholdsvis et dansk fyrstespejl til Christian IV fra 1597 og så en forskningsbaseret lederuddannelse. Jeg spørger også, hvilke samfundsmæssige/organisatoriske problemer, de forskellige refleksionsmedier kan ses som svar på. Afslutningsvis diskuterer artiklen, hvilke spørgsmål analysen rejser for ledere, organisationer og uddannelsesudbydere.

Forfatterbiografi

Morten Knudsen, Copenhagen Business School

Morten Knudsen er lektor i organisationsanalyse på Institut for Organisation,CBS. Han har bl.a. studeret beslutningsprocesser, patientinddragelse og standardisering i sundhedsvæsenet. For tiden forsker han i den organisatoriske betydning af ledelsesudviklingsprogrammer. Han underviser i metode på MPG.

Downloads

Publiceret

2015-04-29

Nummer

Sektion

Artikler