Managementideer som en virus – hvad består det organisatoriske immunsystem af?
DOI:
https://doi.org/10.22439/sis.v36i3.6279Nøgleord:
Virusteori, Management-ideer, Forsvar, Performance, Modstand, ImmunsystemResumé
På baggrund af Røviks virusteori (2007, 2011), virologi (Cann, 2005) og Morgans metafor for organisationer som organismer (1986), udvikler denne artikel organisatorisk virusteori til at omfatte, hvordan det organisatoriske immunforsvar fungerer. Virusteori er teorier om organisatorisk udvikling, der udforsker systemiske og politiske påvirkninger, der ændrer organisationernes livsforløb, deres praksis og eksistensberettigelse. Artiklen har tre bidrag til virusteori. For det første gør den sig nogle refleksioner om alle ideer om styring og ledelse er lige sunde for organisationer og undersøger, hvilke effekter management ideer har på organisationer. Derved bygger den videre på en tidligere artikel om strategi som virus (Obed Madsen, 2011), men udvider perspektivet ved konceptuelt at undersøge, hvordan immunforsvaret fungerer, når virussen er trængt ind i organismen. For det andet udforsker artiklen, hvilke forsvar som organisationer har mod skadelige ideer. For det tredje gør artiklen sig overvejelser om, hvordan immunforsvaret kan vedligeholdes, så vi kan sikre os sunde organisationer. Virusteori giver derfor et nyt perspektiv på et gammelt fænomen, der handler om organisatorisk udvikling og kan udfordre og kvalificere grundlæggende antagelser om management-ideer. Virusteori supplerer dermed dele af den institutionelle teori, der anser management ideer som et modefænomen, hvor det er muligt at undgå, at ideerne får en påvirkning på organisationens praksis. Denne artikels udgangspunkt er det modsatte: at ideer påvirker vores organisationer, fordi det ikke altid er muligt at dekoble sig fra dem. De inficerer os, muterer, går i dvale, inkuberer og spreder sig, hvilket har konsekvenser for vores praksis. Ligesom virus, så er det ikke alle ideer, der er godartede, og derfor bør vi overveje, hvordan vores organisatoriske immunsystem virker, samt hvordan det kan vedligeholdes.
Referencer
Abrahamson, E. (1996). Management fashion. The Academy of Management Review, 254. https://doi.org/10.5465/amr.1996.9602161572
Abrahamson, E. (2011). The iron cage: Ugly, uncool, and unfashionable. Organization Studies, 32(5), 615. https://doi.org/10.1177/0170840611405425
Andersen, N. Å., & Stenner, P. (2020). Social immune mechanisms: Luhmann and potentialization technologies. Theory, Culture & Society, 37(2), 79-103. https://doi.org/10.1177/0263276419868768
Askarany, D., & Yazdifar, H. (2007). Why ABC is not widely implemented?. International Journal of Business, 7(1) https://doi.org/10.1504/IJBSR.2007.014776
Benders, J., & Veen, K. Van. (2001). What’s in a Fashion? Interpretative Viability and Management Fashions. Organization, 8(1), 33–53. https://doi.org/10.1177/135050840181003
Birkinshaw, J. (2010). Reinventing management: Smarter choices for getting work done. John Wiley & Sons.
Bort, S., & Kieser, A. (2011). Fashion in Organization Theory: An Empirical Analysis of the Diffusion of Theoretical Concepts. Organization Studies, 32(5), 655–681. https://doi.org/10.1177/0170840611405427
Bourguignon, A., Malleret, V., & Nørreklit, H. (2004). The American balanced scorecard versus the French tableau de bord: the ideological dimension. Management Accounting Research, 15(2), 107–134. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.mar.2003.12.006
Brunsson, N. (1989). The organization of hypocrisy: talk, decisions and actions in organizations.
Callon, M. (1986). Some Elements of a Sociology of Translation Domestication of the Scallops and the Fishermen of St. Brieuc Bay. In John Law (ed.), Power, Action and Belief: A New Sociology of Knowledge. London: Routledge & Kegan Paul. The Science Studies Reader$eMario Biagioli (Ed.).
Campbell, J. L. (2004). Institutionel forandring og globalisering. Kbh: Akademisk Forlag.
Cann, A.J. ( 2005). Principles of molecular virology, 4th edn. London: Elsevier Academic Press.
Clark, T., & Greatbatch, D. (2004). Management Fashion as Image-Spectacle: The Production of Best-Selling Management Books. Management Communication Quarterly, 17(3), 396–424. https://doi.org/10.1177/0893318903257979
Cohen S, Doyle WJ, Alper CM, Janicki-Deverts D, Turner RB. (2009) Sleep habits and susceptibility to the common cold. Arch Intern Med. https://doi.org/10.1001/archinternmed.2008.505
Cornelissen, J. P., & Kafouros, M. (2008). Metaphors and theory building in organization theory: what determines the impact of a metaphor on theory?. British Journa