Fællesskabende samarbejder og deltagelsespositioner – udforskning af tilblivelser, udeblivelser og opløsninger
DOI:
https://doi.org/10.22439/sis.v38i2.6907Nøgleord:
Fællesskabende, fællesskaber, affekt, liminalitet, tilblivelsesprocesserResumé
Fællesskaber ses i stigende grad som mulig løsning på velfærdsudfordringer som ensomhed, udsathed og eksklusion – ofte ud fra en antagelse om at den enkelte gennem deltagelse i fællesskaber kan overskride etablerede positioner. Der er derfor en øget interesse i at arbejde med fællesskaber fra både civilsamfundsaktører og kommuner. I artiklen undersøges betingelserne for tilblivelsen af nye borgerfællesskaber, som ikke er målgrupperettede, og som foregår inden for nogle forholdsvis bevægelige og åbne rammer. Analysen, der tager afsæt i procesontologi og trækker på liminalitets- og affektteori, peger på, at man både som deltager, facilitator og samarbejdspart omkring denne slags fællesskaber, kommer på et intensiveret arbejde med at afstemme og balancere affekter, følelser og strukturelle åbninger/lukninger. På denne baggrund peger artiklen bl.a. på behovet for at understøtte deltagerne i dette arbejde, og skabe rum for løbende refleksion om de valg og afgrænsninger, som også ’åbne’ fællesskaber hviler på.
Referencer
Ahmed, S. (2004). Affective Economies. Social Text, 22(2), 117-139. https://doi.org/10.1215/01642472-22-2_79-117
Ahmed, S. (2014a). The cultural politics of emotion (Second edi). Edinburgh University Press. https://doi.org/10.4324/9780203700372
Ahmed, S. (2014b). Willful subjects. Duke University Press. https://doi.org/10.1515/9780822376101
Albrechtsen, T. R. S. (2015). Professionelle læringsfællesskaber : teamsamarbejde og undervisningsudvikling. I Undervisning og læring (1. udgave,). Dafolo.
Barad, K. (2007). Meeting the universe halfway : quantum physics and the entanglement of matter and meaning. Duke University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctv12101zq
Bjergkilde, D. (2019). Hvorfor er det så svært, når det skulle være så godt? Ledelse og udvikling af professionelle læringsfællesskaber. I F. B. Andersen (Red.), Team, læringsfællesskaber og ledelse i skolen . Klim.
Bjergkilde, D. (2021). Ledelse og organisering af fællesskabende forandringsprocesser i folkeskolen. Læsninger af tilblivelser, tærskler og fravær i skolen: Ph.d. afhandling. Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse. Aarhus Universitet.
Bjergkilde, D. & Pallesen, E. (2022). Dis/continuity and dis/organizing effects: exploring absent presences in educational change projects. ephemera theory and politics in organization, 22(1).
Blackman, L. (2012). Immaterial bodies : affect, embodiment, mediation. I Theory, Culture & Society. Sage Publications Ltd. https://doi.org/10.4135/9781446288153
Brown, S. D. & Stenner, P. (2009). Psychology without foundations : history, philosophy and psychosocial theory. SAGE. https://doi.org/10.4135/9781446269268
Christensen, M. (2020). Ny udsathed i ungdomslivet. Tidsskrift for Professionsstudier, 16(31), 142-144. https://doi.org/10.7146/tfp.v16i31.122767
Cromby, J. & Willis, M. E. H. (2016). Affect-or feeling (after Leys). Theory & Psychology, 26(4), 476-495. https://doi.org/10.1177/0959354316651344
Davies, B. & Harré, R. O. M. (1990). Positioning: The Discursive Production of Selves. Journal for the Theory of Social Behaviour, 20(1), 43-63. https://doi.org/10.1111/j.1468-5914.1990.tb00174.x
Fullan, M. (2014). The principal : three keys to maximizing impact / Michael Fullan (First edit). Jossey-Bass.
Gennep, A. van. (1960). The rites of passage. The University of Chicago Press.
Gherardi, S., Murgia, A., Bellè, E., Miele, F. & Carreri, A. (2018). Tracking the sociomaterial traces of affect at the crossroads of affect and practice theories. Qualitative Research in Organizations and Management: An International Journal. https://doi.org/10.1108/QROM-04-2018-1624
Görlich, A., Pless, M., Katznelson, N. & Graversen, L. (2019). Ny udsathed i ungdomslivet: 11 forskere om den stigende mistrivsel blandt unge. Hans Reitzels Forlag.
Greco, M. & Stenner, P. (2017). From paradox to pattern shift: Conceptualising liminal hotspots and their affective dynamics. Theory & Psychology, 27(2), 147-166. https://doi.org/10.1177/0959354317693120
Gregg, M. & Seigworth, G. J. (2010). The affect theory reader. Duke University Press. https://doi.org/10.1215/9780822393047
Hernes, T. (2014). A process theory of organization (First edit). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199695072.001.0001
Juelskjær, M. (2019). At tænke med agential realisme (1. udgave.). Nyt fra Samfundsvidenskaberne.
Kirkeby, O. F. (2014). Organisationsfilosofi : en studie i liminalitet (1. udgave.). Samfundslitteratur.
Kofoed, J. & Stenner, P. (2017). Suspended liminality: Vacillating affects in cyberbullying/research. Theory & Psychology, 27(2), 167-182. https://doi.org/10.1177/0959354317690455
La Cour, A. (2021). Ledelse af frivillige-når regler og værdier brydes. Public Governance Research, 6, 1-19. https://doi.org/10.22439/pgr.v6i0.6174
Mørck, L. L., Schwartz, I. & Christensen, T. W. (2022). Fællesskabende praksisser. I Fællesskabende praksisser. Frydenlund Academic.
Resch, B. & Steyaert, C. (2020). Peer collaboration as a relational practice: Theorizing affective oscillation in radical democratic organizing. Journal of Business Ethics, 164(4), 715-730. https://doi.org/10.1007/s10551-019-04395-2
Sønderskov, T. S. (2011). Den nye mulighed. Social innovation i en forretningsmæssig kontekst. I Ph.d.- serie 16.2011. Copenhagen business school.
St. Pierre, E. A. & Jackson, A. Y. (2014). Qualitative Data Analysis After Coding. Qualitative Inquiry, 20(6), 715-719. https://doi.org/10.1177/1077800414532435
Staunæs, D. & Juelskjær, M. (2014). Postpsykologisk subjektiveringsteori : problemet med personligheden version 2.0. I Personlighedspsykologi (1., s. 315-346). Hans Reitzel.
Staunæs, D. & Pors, J. G. (2015). Thinking educational policy and management through (frictional) concepts of affects. I Education policy and contemporary theory (s. 99-109). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315818429-9
Stenner, P. (2017). Liminality and experience. A transdisciplinary approach to the psychosocial . Palgrave, Macmillan. https://doi.org/10.1057/978-1-137-27211-9
Stenner, P. & Moreno-Gabriel, E. (2013). Liminality and affectivity: The case of deceased organ donation. Subjectivity, 6(3), 229-253. https://doi.org/10.1057/sub.2013.9
Stewart, K. (2011). Atmospheric Attunements. Environment and Planning D: Society and Space, 29(3), 445-453. https://doi.org/10.1068/d9109
Szakolczai, A. (2000). Reflexive historical sociology. I Routledge Studies in Social and Political Thought. Routledge.
Tortzen, A. (2019). Samskabelse af velfærd. Muligheder og faldgruber. Hans Reitzels Forlag.
Wetherell, M. (2012). Affect and emotion : a new social science understanding. SAGE. https://doi.org/10.4135/9781446250945
Whitehead, A. N. (1985). Process and reality : an essay in cosmology : Gifford lectures delivered in the University of Edinburgh during the session 1927-28. Corrected edition. I Gifford lectures ; 1927-28. The Free Press.
Ziegler, M., & Adelskov, T. (2019). Vi er fælles om fremtidens velfærd. Tidsskrift for Arbejdsliv, 21(4). https://doi.org/10.7146/tfa.v21i4.118067
Downloads
Publiceret
Nummer
Sektion
Licens
Forfatteren(ne) giver tilladelse til publicering af artiklen i det aftalte nummer. Forfatteren(ne) bevarer copyright til egne artikler.
SIS’ redaktør har ophavsretten til tidsskriftets design, navn, systematik, særpræg etc. Artikler, der er udgivet i SIS og som er fagligt godkendt af redaktionen til udgivelse, må ikke tilrettes, omredigeres, kopieres eller gengives i uddrag i andre medier uden redaktionens og forfatterens samtykke.
Artikler må ikke offentliggøres af forfatteren(ne) andetsteds uden indhentning af godkendelse fra ansvarshavende redaktør. SIS’ redaktør er dog altid forfatteren(ne) behjælpelig med at udgive artikler i særtryk samt udbrede artiklerne til andre udgivere, men kun efter aftale med forfatteren(ne) og med angivelse af, at artiklen oprindeligt blev publiceret i SIS.