Organisatorisk og personlig værdi i efter- og videreuddannelse: Indsigter fra Skandinavien
Resumé
På tværs af Skandinavien er der en tydelig politisk og uddannelsesmæssig bevægelse mod kortere grunduddannelser og en styrket satsning på efter- og videreuddannelse (EVU). Ambitionen er, at læring skal være livslang, og at den løbende kompetenceudvikling skal sikre sammenhæng mellem arbejdsmarkedets dynamiske krav og de bredere samfundsmæssige forandringer og behov (Ehlers et al. 2011). EVU kan derfor ikke længere betragtes som et supplement, men derimod ses som en integreret og strategisk forudsætning for at udvikle, fastholde og organisere kompetencer på tværs af arbejdsmarkedet. Dette skaber imidlertid nye forventninger til aktørerne, som er involveret i disse uddannelsesforløb herunder ledere, arbejdsgivere og uddannelsesinstitutioner.
Downloads
Publiceret
Nummer
Sektion
Licens
Forfatteren(ne) giver tilladelse til publicering af artiklen i det aftalte nummer. Forfatteren(ne) bevarer copyright til egne artikler.
SIS’ redaktør har ophavsretten til tidsskriftets design, navn, systematik, særpræg etc. Artikler, der er udgivet i SIS og som er fagligt godkendt af redaktionen til udgivelse, må ikke tilrettes, omredigeres, kopieres eller gengives i uddrag i andre medier uden redaktionens og forfatterens samtykke.
Artikler må ikke offentliggøres af forfatteren(ne) andetsteds uden indhentning af godkendelse fra ansvarshavende redaktør. SIS’ redaktør er dog altid forfatteren(ne) behjælpelig med at udgive artikler i særtryk samt udbrede artiklerne til andre udgivere, men kun efter aftale med forfatteren(ne) og med angivelse af, at artiklen oprindeligt blev publiceret i SIS.
