Den økonomiske betydning af at have balance mellem lederens kognitive orienteringer og virksomhedens strategi

Authors

  • Dorthe Døjbak Håkonsson Syddansk Universitet

Abstract

Artiklen indeholder en empirisk undersøgelse, der for 135 SMV-virksomheders vedkommende undersøgte den økonomiske betydning af at have balance mellem lederens kognitive orienteringer og virksomhedens strategi. Argumentet er, at såfremt der ikke er match mellem lederens kognitive orientering og virksomhedens strategi, vil dette reducere virksomhedens indtjening. Undersøgelsen bekræfter denne sammenhæng. Ydermere viser undersøgelsens resultater, at ubalancer mellem lederens kognitive orientering og virksomhedens strategi har størst økonomiske konsekvenser i omgivelser karakteriseret ved stor omskiftelighed. I SMV-virksomheder, hvor lederen ofte har stor indflydelse på strategiske beslutninger, er forståelsen af hvordan ledelsesstilen påvirker strategiudførelsen relevant. At de økonomiske konsekvenser af ubalancer er størst i usikre omgivelser gør forståelsen yderlige relevant, idet mange SMV-virksomheder i disse år gennemlever en periode med store omvæltninger. Artiklen baserer sig på en del af forfatterens ph.d.-afhandling.

Author Biography

Dorthe Døjbak Håkonsson, Syddansk Universitet

cand.negot., ph.d., adjunkt Institut for Marketing og Management Syddansk Universitet

Downloads

Published

2006-06-08

Issue

Section

Artikler