Studier af familien som forbruger er underrepræsenteret i forbruger-adfærdsforskningen. I betragtning af den betydning familiers økonomiske adfærd har for virksomheder, samfundsøkonomien og natur/miljø, kan den forholdsvis sparsomme forskningsmæssige interesse for at forbedre vores viden om betingelserne for familiers forbrugeradfærd undre. I artiklen argumenteres indledningsvis for relevansen af at beskæftige sig med familiers forbrugeradfærd. Herefter skitseres udviklingen i denne specielle gren af forbrugerforskningen, som gennem tiden har beskæftiget sig med flere forskellige aspekter af familiers økonomiske beslutninger. I forlængelse heraf bringes to aktuelle, danske eksempler på, hvad studier af familien som forbruger kan bidrage med i dag. På baggrund af oversigten konkluderes det, at studier af familiers forbrugeradfærd stadig har betydelig relevans for erhvervsøkonomisk forbrugerforskning.
Author Biography
Alice Grønhøj, Aarhus School of Business
cand.merc., ph.d., adjunkt
Institut for Marketing og Statistik
Aarhus School of Business