Strategi på Gyldensteen Gods: Et casestudie af en nordfynsk virksomhed

Authors

  • Jørgen Lægaard

Abstract

Der er i Danmark konstateret et behov for casestudier til fremme af forståelse for og synlighed af virksomheders strategier. Med udgangspunkt i en beskrivelse af strategien hos Gyldensteen Gods giver artiklen et forslag til en dansk model for evaluering af en virksomheds strategi. Der redegøres for ledelsens overvejelser før, under og efter strategiprocessen, herunder hvilke opgaver, der er prioriteret, og strategiprocessens design. I en branche med salg af korn som råvare er Gyldensteen Gods gået mod strømmen med produktion af løg og andre specialafgrøder som færdigvarer og har bygget et varemærke op. Midlet har været en ultimativ vision og en differentieringsstrategi med fokus. Artiklen rummer forslag til vurderingskriterier, der tilsammen udgør en evalueringsmodel, der er afprøvet på Gyldensteen Gods og giver et forslag til, hvorledes virksomheden kan forbedre strategien fremover.

Downloads

Published

2005-09-29

Issue

Section

Artikler